Nieuws Augustus 2012

Manchester United - Barça 0-0 (0-2)

FC Barcelona heeft na een weinig enerverende wedstrijd Manchester United verslagen in het Zweedse Göteborg. Na negentig minuten was het 0-0 en Barça won daarna de penaltyreeks met 2-0. In de strafschoppenreeks mochten beide ploegen drie penalty’s nemen in plaats van de gebruikelijke vijf.

De ploeg van Tito Vilanova startte zonder Ibrahim Afellay. De Nederlander speelde wel de gehele tweede helft. Iniesta en Messi gaven na het eerste fluitsignaal direct hun visitekaartje af. Andrés schoot eerst zelf recht in de handen van keeper De Gea en in de vijfde minuut gaf de middenvelder de pass op Messi. De Argentijn was echter net niet lang genoeg om zijn voet tegen de bal te krijgen. Er volgden hierna vele kansen voor de Catalanen, maar de spelers miste scherpte. Vlak voor rust kreeg United dé gelegenheid om op voorsprong te komen. Christian Tello veroorzaakte een penalty door Nani neer te halen. Rooney ging achter de bal staan, maar schoot zwak in waardoor Victor Valdés de inzet kon keren. Ook de rebound werd door de Engelsman gemist waarna de scheidsrechter affloot.

Na rust namen S. Roberto, Tello, Messi, Iniesta, Puyol en Valdés plaats op de bank. Waar Valdés in de eerste helft belangrijk was, deed Pinto in de tweede helft niet onder voor zijn collega. In de 49e minuut kreeg Shinji Kagawa twee kansen achter elkaar die beiden met een geweldige reflex door de ‘hiphopper’ werden gekeerd. Het spel golfde over en weer in kansen en slordigheden voor beide teams waardoor de beginstand op het scorebord bleef staan. Na een uur maakte Jordi Alba zijn officieuze debuut bij Barça. De wedstrijd ging als een nachtkaars uit en penalty’s volgden. Nani schoot tegen de onderkant van de lat en José Pinto keerde de inzet van Ashley Young. Aanvoerder Xavi en Gerard Piqué bleven wel koel in de afronding en stelde zo alsnog de overwinning van de SuperMatchen Trophy veilig.

Na de wedstrijd werden Paul Scholes en Andrés Iniesta gehuldigd als beste spelers van de wedstrijd. Henrik Larsson, oud speler van Barça én United, reikte daarna de trofee uit aan zijn oud ploeggenoot Xavi.

Opstelling FC Barcelona: Valdés (45’ Pinto), Alves (67’ Alba), Puyol (45’ Piqué), Mascherano (67’ Bartra), Adriano (67’ Montoya), Busquets (76’ Ilie Sánchez), Iniesta (45’ Fàbregas), Alexis (67’ Rafinha),Tello (45’ Pedro), S. Roberto (45’ Xavi) en Messi (45’ Afellay)