Nieuws Augustus 2013

Martino 'de realist' aan het woord

Gerardo 'Tata' Martino staat alom bekend als een trainer die geen blad voor de mond neemt. De oefenmeester van Barça liet dan ook weer van zich horen bij de persconferentie na de gewonnen wedstrijd tegen Málaga (0-1).

De 50-jarige Argentijn is vaak realistisch in zijn kijk op de wedstrijd. Hij gaat het niet rooskleuriger maken dan wat de mensen zelf hebben kunnen waarnemen. "In de eerste helft hadden we nog controle en de nodige kansen, na rust waren we dat helemaal kwijt. We hebben geluk gehad met deze overwinning", was Martino eerlijk. Dankzij een goed keepende Victor Valdés en een prachtig schot van Adriano Correia hield Barça drie punten over aan de wedstrijd tegen Málaga. Volgens de trainer was er een goed leerpunt uit deze wedstrijd te halen. "We moeten leren om de wedstrijd winnend af te sluiten als we de controle over de wedstrijd kwijt zijn."

Neymar begon opnieuw op de bank. De grootste aankoop van dit seizoen is nog niet fit genoeg voor een hele wedstrijd. "Je ziet nu al dat hij fitter is dan in de eerste twee wedstrijden. Wanneer hij in de basis start, zullen we zien. Daar kiezen we het juiste moment voor", aldus Martino die zijn landgenoot Lionel Messi niet kon opstellen. De Argentijnse dribbelaar bleef aan de kant vanwege een blessure.

Martino ging nog in op het privéoorlogje met Real Madrid-trainer Carlo Ancelotti eerder deze week. De Argentijn noemde het bedrag dat Real heeft gereserveerd voor de transfer van Gareth Bale (om en nabij de 100 miljoen) buiten alle proporties noemde. "Maar ik blijf achter die woorden staan. Ik wil het daar voorlopig bij laten, omdat ik niet op een persoonlijke strijd met Carlo uit ben." De trainer kan zich dan ook beter gaan richten op het spel van zijn eigen ploeg. De eerste thuiswedstrijd tegen Levante (7-0) was van een hoog niveau, echter de afgelopen twee uitwedstrijden was het niveau van de Catalanen niet erg hoogstaand. Maar zoals René van der Gijp het deze week zei in het programma Waar is de Mol?: 'FC Barcelona kan nooit tegenvallen.'