Nieuws Mei 2019

Messi en Suárez: beste aanvals-koppel in Europa

Leo Messi en Luis Suárez zijn synoniemen voor het scoren van doelpunten. Het paar heeft niet alleen de lijst met topscorers voor Barça in de competitie geleid, maar ook voor de hele binnenlandse competitie. De Argentijn (36 goals) en de Uruguayaan (21 goals) hebben meer goals gescoord dan 16 La Liga-teams, statistieken die hebben bijgedragen aan een nieuwe landstitel voor FC Barcelona.

Leiders van de topscorerslijst

Messi en Suárez bezetten de eerste en tweede positie in Pichichi 2018/19, een individuele prijs die Barça de laatste vier seizoenen domineerde: 2015/16 (Suárez), 2016/17 (Messi), 2017/18 (Messi) en 2018/19 (Messi). Het is de moeite waard om het seizoen 2016/17 te noemen, omdat Suárez en Messi ook als eerste en tweede in dit seizoen eindigden. Dit jaar deelde Suárez de tweede plaats met Karim Benzema (beide met 21 doelpunten).

Het meest dodelijke paar in Europa

Er zijn geen aanvallers in de grote Europese competities die de statistieken van Messi en Suarez bereiken. Cavani en Mbappé van PSG hebben 50 doelpunten gescoord in Ligue 1, terwijl Salah en Mané 44 doelpunten scoorden voor Liverpool in de Premier League. Het is nog maar een voorbeeld van het vermogen van de Argentijn en de Uruguayaan.

Doelpunten die zich ook uitstrekken tot de Copa en de Champions League

Messi en Suárez hebben ook hun stempel gedrukt op de Champions League en de Copa del Rey. In de vooraanstaande Europese competitie dit seizoen heeft de aanvoerder van Barça 12 goals die hem voorlopig als topscorer plaatsen. Suárez scoorde één doelpunt tegen Liverpool.

In de Copa del Rey scoorde Suárez drie doelpunten dit seizoen. Van zijn kant kan Leo Messi in de finale tegen Valencia het aantal verhogen dat hij heeft (een tegen Levante en een tegen Sevilla). Die twee doelpunten zorgden er niet alleen voor dat Barça de finale bereikte, maar stond hem toe nog een record te schrijven voor Barça: Kubala passeren als de op een na hoogste doelpuntenmaker in de beker.

Dus, als we de drie competities bij elkaar optellen, heeft Messi dit jaar 50 en Suárez 25 goals gescoord.

Eerste en vijfde topscorers in clubgeschiedenis

Messi heerst als topscorer in de geschiedenis van de Club, terwijl Suárez als vijfde staat en slechts 18 doelpunten verwijderd is van een derde plaats voor Kubala. De Argentijn en de Uruguayan openen en sluiten daarom een Top 5-lijst met legendes:

1. Leo Messi: 602 doelpunten
  2. César: 232 doelpunten
  3. Kubala: 194 doelpunten
  4. Samitier: 184 doelpunten
  5. Luis Suárez: 177 doelpunten

Kortom, het is een duo dat niet moe wordt van het scoren van doelpunten.

Foto: www.fcbarcelona.com