Nieuws September 2012

Messi: “Gretig als altijd”

“Ik ben even gretig als altijd.” Zo zei Lionel Messi tegen met Enrique ‘Quique’ Wolff tijdens een interview voor ESPN Deportes Magazine. In het interview sprak de Argentijn over de impact van Guardiola op FC Barcelona, de overstap naar Tito Vilanova, zijn ambities voor dit seizoen en zijn carrière in de Champions League.

“Guardiola heeft alles veranderd,” vertelt Messi, wanneer hem wordt gevraagd naar de coach die de meest succesvolle periode in de geschiedenis van FC Barcelona inleidde. “We kwamen uit een tweejarige periode waarin we niets wonnen; de stemming in de kleedkamer was niet goed. Het was bedrukt, verdrieting. Guardiola is heel intelligent. Hij bereidde ons niet alleen op briljante wijze voor op wedstrijden, maar hij wist ook wat hij op individueel niveau tegen ons moest zeggen. We gingen elke wedstrijd in wetende wat we moesten doen, je wist wat er bereikt moest worden om het goed te doen. Guardiola wist hoe elke tegenstander zou gaan spelen. Hij bereidde ons altijd voor op het opbouwen van het spel van achteruit, met de focus op het naar voren gaan. Dat is iets heel moois voor spelers die houden van aanvallend voetbal.”

Aan het einde van vorig seizoen kondigde Guardiola aan dat hij zijn carrière niet zou voortzetten op de Barça-bank. Sandro Rosell en Andoni Zubizarreta lieten in de afscheidspersconferentie van Pep weten dat Tito Vilanova de touwtjes zou overnemen van de vertrekkende coach. Messi: “Ik heb altijd gezegd dat Tito Vilanova de ideale persoon was om het stokje van Guardiola over te nemen. Ik geloof dat hij de beste coach is voor dit team en voor de Club. Aangezien alles in het verleden goed voor ons verlopen is, is er geen reden om die aanpak nu te veranderen.”

Gevraagd naar vorig seizoen, vertelde Messi: “Afgelopen seizoen was onvergetelijk, hoewel ik graag geëindigd zou zijn met minder goals en meer titels. Hopelijk zal dit seizoen ongeveer hetzelfde worden. Ik heb geen specifiek aantal doelpunten in mijn hoofd dat ik dit jaar zou willen scoren. Hoe meer goals hoe beter; hoe meer titels, nog beter.”

Messi gaf ook toe dat hij graag gespeeld zou hebben in de 2006 Champions League finale in Parijs. “Ik dacht dat ik ten minste op de bank zou zitten, en misschien een paar minuutjes speeltijd zou krijgen. Destijds voelde ik de overwinning niet zo erg, maar na de wedstrijd zei ik tegen mezelf ‘wat ben ik nou aan het doen? Natuurlijk mag ik feestvieren!’ Je weet nooit of je een ander moment als dat ooit weer mee zult maken.”
Leo wist natuurlijk niet dat hij daarna nog twee Champions League finales zou meemaken, de eerste in 2009 en de tweede in 2011. Voor de eerste finale tegen Manchester United, nam een andere Argentijn – Gabi Milito – Messi apart en “hij vertelde me: ‘blijf rustig, je gaat een doelpunt scoren’. Ik wist niet tegen welk Brits team we daarvoor gespeeld hadden… (Arsenal), maar men zei dat ik nog nooit gescoord had tegen een Brits team.” De voorspelling van Milito kwam uit. Messi scoorde de winnende goal in de 2009 finale in Rome, en deed datzelfde, tegen hetzelfde team, opnieuw in de finale in 2011.