Nieuws December 2011

Messi: "Neymar altijd welkom"

Het spel van Barça in de finale van het WK voor clubteams heeft veel indruk gemaakt op de spelers van Santos. Neymar gaf volgens diverse Braziliaanse en Spaanse media aan Josep Guardiola te kennen dat hij ooit dolgraag voor de topclub uit Catalonië wil spelen en Paulo Henrique Ganso zei dat hij slechts één duel voor Barcelona wil spelen. “Ik wil geen transfer. Ik wil weten hoe het voelt om met zulke spelers te mogen voetballen. Het zijn allemaal geweldige voetballers, stuk voor stuk.”

Josep Maria Bartomeu, vicevoorzitter van Barça, is erg blij met de woorden van de middenvelder van Santos. “Zo'n compliment heeft Barcelona nog nooit mogen ontvangen, geweldig”, vertelde de sportbestuurder aan Catalunya Ràdio over de uitspraken van Ganso. “Dit bevestigt dat Barcelona veel aanzien geniet onder de spelers. Onze spelers genieten ervan als hun collega's zo over hen spreken.” Bartomeu hield de boot af toen hem gevraagd werd of Neymar ooit in het tenue van Barça zal spelen. “Naar mijn mening zijn er heel veel spelers die voor dit FC Barcelona willen spelen. Vanwege de eenheid in de selectie, het goede spel en natuurlijk de successen van de laatste jaren. Als Neymar dat werkelijk heeft gezegd, dan vinden wij dat geweldig. Maar hij heeft nog een contract tot 2014. De technische staf zal in een later stadium een oordeel vellen.”

Ook Sandro Rosell vertelde enkele dagen na de finale van het WK voor clubs dat het aan Josep Guardiola is om te beslissen of hij Neymar nodig heeft. “Wil ik Neymar vastleggen? Die beslissing is aan de coach. Ik ben alleen de president”, zei Rosell tegen A Tribuna. “Wij denken dat hij een grote speler is, maar we hebben hem niet gesproken. We focussen ons op het huidige seizoen.”

Dani Alves is goed bevriend met Neymar en hoopt dat zijn veelbelovende landgenoot naar het Camp Nou komt. “Dat hoop ik echt. Ik heb hem altijd gezegd dat hij hier van harte welkom is. Als het aan mij lag, speelde hij al voor Barcelona. Hij is anders en zou Barça sterker maken.” Neymar was zondag na de verloren finale lyrisch over de kwaliteiten van FC Barcelona en zei veel geleerd te hebben.

Ook Lionel Messi geeft aan Neymar graag te verwelkomen in Barcelona. “Neymar is een geweldige speler en het is een compliment als spelers als hij mij complimenteert. Spelers als hij zijn hier altijd welkom.”