Nieuws Juni 2016

Messi stopt na nieuw debacle in finale

Lionel Messi zet naar eigen zeggen een punt achter zijn interlandloopbaan. Argentinië verloor zondag voor de derde keer op rij een finale van een landentoernooi.
Na de verloren finales van het WK van 2014 en de Copa América 2015 gingen de Argentijnen ook in de eindstrijd van de Copa América 2016 onderuit. Chili nam, net als in finale van vorig jaar, de strafschoppen beter en liet Argentinië met lege handen achter.

Messi miste de eerste strafschop van Argentinië en leidde daarmee de ondergang van la selección albiceleste in. Na afloop kondigde de aanvaller aan dat hij zijn interlandloopbaan stopzet. "Het is moeilijk, een zwaar moment om iets te analyseren", vertelde de aanvaller na afloop tegen de media. "In de kleedkamer dacht ik dat het genoeg was geweest, dat het voldoende was. Het is mij gewoon niet gegeven."

Messi kreeg de vraag of hij bedoelde dat hij een punt achter zijn loopbaan ging zetten. Hij zwakte zijn eerdere woorden niet af, maar versterkte juist zijn gedachten. "Het is voor iedereen beter. Dat is mijn beslissing. "De finale bereiken en niet winnen is voor ons niet voldoende. Ik heb alles gegeven, altijd geprobeerd om kampioen worden, maar het heeft niet zo mogen zijn. Het is over. Dat is hoe ik me nu voel." "Ik voel me ongelukkig dat ik een heel belangrijke penalty mis. En dat we weer na strafschoppen verliezen. En dat we een derde finale op rij verliezen." Messi verloor in 2007 ook al de finale van de Copa América; destijds was Brazilië te sterk. Een week geleden groeide Messi, 29 jaar, nog uit tot topscorer aller tijden van Argentinië, met zijn 55e goal in de halve finale van de Copa América. De finale van het toernooi was zijn 113e en voorlopig laatste interland.

Tegenover het grote verlies van Argentinie stond natuurlijk de vreugde van ploeggenoot bij Fc Barcelona Claudio Bravo.Hij werd verkozen tot man of the match na enkele sublieme reddingen en een gestopte penalty bij de penaltyreeks.
Tot slot nog een treurig beeld wat we niet vaak zien van Messi.