Nieuws Juli 2014

Messi wint Gouden Bal

Lionel Messi is door de FIFA verkozen tot beste voetballer van het WK 2014. De kleine Argentijn verloor de finale van Duitsland, maar werd toch gekroond tot beste speler van het WK. Hij was niet de enige speler van FC Barcelona die op de nominatielijst stond, want ook Javier Mascherano en Neymar waren kanshebbers voor deze trofee. Messi scoorde vier maal en was erg beslissend voor de Argentijnse ploeg, maar kon zijn team op zondagavond niet naar de wereldbeker leiden.

Leo had tijdens de groepsfase al viermaal het net gevonden, en werd in de eerste twee duels matchwinner. Ook tijdens het laatste groepsduel was de Argentijn met twee treffers verantwoordelijk voor de zege op Nigeria, en dus de groepswinst. Messi werd daarom ook niet voor niets vier duels op rij uitgeroepen tot 'man of the match', want ook in de achtste finale tegen Zwitserland was de Vlo met een beslissende assist op Ángel Di María erg belangrijk. Ondanks deze optredens bleven sommige critici volhouden dat Messi zijn beste vorm nog niet gevonden had, maar Messi snoerde deze monden door met zijn Argentinië ten koste van België en Nederland de finale te halen.

Tegen Duitsland moest hij echter zijn meerdere erkennen in de opponent, al was hij in de tweede helft maar een haar van een treffer verwijderd. Een diagonale inzet met zijn bejubelde linkervoet scheerde maar rakelings langs het doel van Manuel Neuer. Duitsland won door een late goal, en Messi moest genoegen nemen met een zilveren medaille en de Gouden Bal. Na afloop verklaarde Messi echter dat hem de Gouden Bal niets kon schelen. ''Op dit moment geef ik helemaal niets om deze prijs. Ik wilde de wereldbeker mee naar huis nemen voor de Argentijnen. Deze prijs vind ik helemaal niet belangrijk. We waren zó dichtbij. We hadden kans om hier wereldkampioen te worden en ik denk dat we dat ook verdienden. Helaas misten we net een beetje geluk'', zo verklaarde Messi later. Binnenkort zal Messi weer aansluiten bij de selectie van Barcelona, maar zaterdag is hij er bij de eerste oefenwedstrijd tegen Recreativo Huelva nog niet bij.