Nieuws Juni 2012

Minuut stilte voor overleden Preciado

Het Spaanse elftal wil zondag voor de eerste groepswedstrijd op het EK tegen Italië een minuut stilte houden als eerbetoon aan de overleden coach Manuel 'Manolo' Preciado. De 54-jarige Spanjaard overleed in de nacht van woensdag op donderdag, uitgerekend een dag vóór zijn aanstelling als de nieuwe trainer van het gedegradeerde Villarreal, aan de gevolgen van een hartaanval.

De UEFA heeft nog geen toestemming gegeven voor de minuut stilte: “Maar ik ga ervan uit dat het verzoek wel wordt gehonoreerd”, laat een woordvoerder van de Europese bond weten.

Preciado, een van de markantste coaches van Spanje, was een gerespecteerd voetbalman. Zo maakte hij furore door als hoofdtrainer met liefst vijf clubs te promoveren, waarvan twee keer naar de Primera División. Hij promoveerde in 2003/04 met Levante naar de Primera División en stond daarna bij Real Murcia en Racing Santander voor de selectie. De laatste jaren, 2006-2012, was hij voor Sporting Gijón werkzaam en promoveerde ook met die club naar het hoogste niveau van Spanje.

De spelers van het Spaanse nationale team reageerden geschokt door het plotselinge overlijden van Manolo Preciado. “We wensen zijn familie vanuit Polen veel sterkte. Preciado was een goede trainer en een prettig mens. Dit is heel tragisch”, luidde het oordeel van Pedro. Ook Thiago Alcántara was aangedaan door het overlijden van Preciado. “Mijn medeleven gaat uit naar de familie van Manolo Preciado. R.I.P.”, liet Thiago via Twitter weten. Gerard Piqué verstuurde het volgende bericht via Twitter: “Een grote knuffel voor de familie van Manolo Preciado. Hij was een van de beste mensen in het voetbal.”