Nieuws Mei 2013

Neymar: “Een eer om bij Barça te horen”

Neymar Da Silva heeft voorafgaand aan zijn komst naar Barça zijn laatste wedstrijd bij het Brazilaanse Santos gespeeld. In het eigen Estádio Urbano Caldeira bleef het tegen Flamengo 0-0. Na deze wedstrijd reageerde de aanvaller op zijn overgang naar FC Barcelona. “Het is voor mij een eer om met Messi, Xavi en Iniesta te spelen en ik het is een droom die uitkomt.”

Het Braziliaanse talent heeft een aantal sterke voorgangers.
- Evaristo de Macedo kwam in 1957 bij FC Barcelona en wist in 219 duels 173 keer het doel te vinden
- In 1993 werd Romário de Souza Faria door Johan Cruyff naar Barça gehaald.Romário, door het Catalaanse publiek “Cartoon voetballer” genoemd, wist in zijn eerste seizoen  30 doelpunten te maken in 33 wedstrijden. Halverwege het  seizoen erna verliet de kleine Braziliaanse spits de Blaugrana’s om weer in Brazilië te gaan voetballen.
- Ronaldo Luis Nazário de Lima was in 1996 de Braziliaanse opvolger van Romário. In een seizoen wist Ronaldo in 51 wedstrijden 47 maal te scoren. De sterke Braziliaanse  spits verliet Barça na dit seizoen om bij Inter Milaan te gaan voetballen.
- Hierna was het de beurt aan Rivaldo, die in vijf seizoenen 158 wedstrijden voor FC Barcelona speelde en was goed voor 86 treffers.
- De laatste Braziliaanse spits was Ronaldo de Assís Moreira, beter bekend als Ronaldinho. Vanaf 2003 speelde deze superspits vijf seizoenen bij FC Barcelona. In 146 wedstrijden trof hij 74 keer doel.