Nieuws November 2015

Neymar en Messi kanshebbers Gouden Bal

Op maandagmiddag zijn de drie laatste genomineerden voor de Gouden Bal bekendgemaakt. Na een eerdere selectie waren er nog 23 voetballers in de race om de meest eervolle individuele prijs, die voor beste voetballer van het jaar, en de drie finalisten zijn inmiddels bekend. Tussen deze drie spelers zitten maar liefst twee spelers van FC Barcelona, al is dit zeker geen uitzondering. Dit jaar maken viervoudig winnaar Lionel Messi en de Braziliaan Neymar kans op de Gouden Bal. Ze worden op het podium vergezeld door de winnaar van de afgelopen twee edities, Cristiano Ronaldo. De Portugees staat inmiddels op drie prijzen, terwijl het voor Neymar de eerste nominatie betreft.

De Gouden Bal was voorheen een verkiezing van het Franse voetbaltijdschrift L'Equipe, die elk jaar de prijs voor beste speler ter wereld uit mocht reiken. In het verleden waren winnaars onder andere Fabio Cannavaro, Pavel Nedved en Ronaldinho. In 2009 kwam het echter tot een fusie tussen de FIFA en het Franse voetbaltijdschrift, waardoor FIFA Ballon D'Or ontstond. Tijdens alle edities hebben vooralsnog spelers van FC Barcelona bij de beste drie van de wereld gezeten. Sterker nog, bij de eerste editie onder de nieuwe naam waren alle drie de finalisten afkomstig van de Catalaanse club. In 2010, toen FC Barcelona haar machtsvertoon onder Pep Guardiola tot grote hoogten had laten stijgen, bestond het podium uit de driehoek Messi, Xavi en Iniesta. Uiteindelijk was het in deze editie Messi die zijn tweede bal mocht grijpen, terwijl Iniesta eindigde als tweede. In de volgende jaren eindigde Messi nog tweemaal aan kop, terwijl Iniesta en Xavi beiden nog een keer op het podium stonden met een derde prjs.

Iniesta, die tussendoor nog wel werd verkozen tot Europees voetballer van het jaar, stond in 2012 voor het laatst op het toneel in Zurich. Tijdens de afgelopen twee edities eindigde Messi als tweede, met tweemaal een speler van Bayern München onder hem. Dit jaar zijn er weer twee afgevaardigden van Barça. De afgelopen weken opperden vele kenners al dat de aanvallers van Barcelona aanspraak maakten op de prijs, en dat ook Suárez en Neymar een nominatie verdienden. Ook de naam van Iniesta werd opnieuw genoemd nadat hij in de wedstrijd tegen Real Madrid een masterclass gaf die de hele wereld over ging. Het is uiteindelijk Neymar geworden, en dit is een goede prestatie van de Braziliaan. Neymar is inmiddels bezig aan zijn derde seizoen in Europa, maar heeft desondanks nu al de harten van vele fans veroverd. Op 11 januari wordt de winnaar bekendgemaakt in Zwitserland, en dan komen we erachter of Messi zijn vijfde titel pakt, of dat we een verrassende winnaar krijgen.  Vanwege de vier, en mogelijk vijf prijzen die Barça dit seizoen wist te veroveren lijken de spelers van Luis Enrique in ieder geval de favorieten. Wie denken jullie dat er gaat winnen? Laat het weten in de reacties.

Foto: www.mundodeportivo.com