Nieuws Februari 2011

“Niemand verwacht dat woensdag alles beslist is”

Andrés Iniesta en Pep Guardiola haastten zich na aankomst in Engeland naar het Emirates Stadium voor hun persconferenties. Guardiola zal de kenmerkende speelstijl van Barça niet opgeven voor de wedstrijd tegen Arsenal, ondanks het feit dat het team tegenover een tegenstander staat die dezelfde aanvallende intenties heeft.
De Barça-coach heeft zijn spelers gewaarschuwd dat het een zware wedstrijd wordt tegen een geweldig team. Hij gaf toe dat de Gunners niet zijn ideale tegenstander zijn in de achtste finales: “Ik vind het leuk om Arsenal te kijken, maar ik speel liever niet tegen ze. We zijn twee teams die allebei de bal willen en eronder lijden als we de bal niet hebben. We willen balbezit zo lang mogelijk behouden om zoveel mogelijk aanvallende situaties te creëren.” Balbezit is dus de sleutel en de coach benadrukte: “We moeten egoïstisch zijn en de bal willen. Als Arsenal domineert, zullen ze ons overspoelen met kansen voor goals.” Hij liet wel weten dat ongeacht wat er gebeurt, iedereen het Barça-team zal zien dat zich voorbereid heeft op het duel.

Guardiola gelooft dat de tweede leg het tweeluik zal bepalen, al benadrukte hij wel dat “scoren in de uitwedstrijd is van uiterst belang in Europa.” Ook Iniesta is er zeker van dat de tweede leg het belangrijkste zal zijn: “Niemand verwacht dat alles bepaald is na de wedstrijd van woensdag. De beslissing zal moeten wachten tot het eind van de tweede leg… We moeten onze kansen benutten en alles goed doen om een goed resultaat te behalen met inzet van het hele team.”

Na een pauze van twee maanden staat de Champions League weer op het programma en Guardiola wil dat zijn spelers weer in de ‘Europese mood’ komen. “Dit wordt een zware wedstrijd, en onze duels in deze fase in de afgelopen twee seizoenen (tegen Lyon en Stuttgart) waren onze slechtste vertoningen in de competitie. We moeten alles zo snel mogelijk soepel laten verlopen. Ik hoop dat de atmosfeer en de kwaliteit van onze tegenstander daarbij zullen helpen.” Volgens Iniesta is de focus van het team nu veranderd en dat de competitie tijdelijk op pauze is gezet: “We moeten het gelijkspel tegen Gijón vergeten. Dit is immers de Champions League!” De WK-winnaar maakte zich geen zorgen over de tactiek die Arsenal zal gebruiken: “Ongeacht wat zij doen, we moeten ons voetbal spelen, geconcentreerd blijven en ieder van ons moet doen wat hij behoort te doen en geen fouten maken die kansen voor Arsenal opleveren. We moeten ons werk doen, zowel in aanvallend als in verdedigend opzicht, want we moeten het opnemen tegen een heel serieus en gevaarlijk team.”

Iniesta zal altijd herinnerd worden om zijn winnende goal in de halve finale van de Champions League tegen Chelsea twee jaar geleden, dat de Barça-ploeg naar Rome loodste. Toch liet Iniesta weten: “Dat is verleden tijd nu. Het stadion is anders, net als de omstandigheden van ons team en de tegenstander.” Maar de sterspeler is er klaar voor om voor de eerste keer in zijn carrière in het Emirates Stadium te spelen. Vorig jaar miste Iniesta de wedstrijd tegen de club uit Londen, maar hij kijkt uit naar de ontmoeting van dit seizoen: “Het zou een zeer aantrekkelijke wedstrijd moeten worden en we hopen onszelf goed neer te zetten. Arsenal is een team dat je moeilijk kan ontgaan; we moeten heel geconcentreerd spelen, al onze kansen benutten en de volle negentig minuten proberen onze eigen speelstijl te profileren.”