Nieuws April 2011

Nieuw record voor Lionel Messi?

Alvast ter voorbereiding op de wedstrijd van vanavond wat wetenswaardigheidjes:

Dit is de dertiende keer dat FC Barcelona de kwartfinales van de Champions League weet te bereiken. Daarvan gingen de Catalanen tien keer door naar de halve finales en maar twee keer werd de club in deze fase uitgeschakeld. Voor Shakhtar Donetsk is het de eerste keer dat de voetbalclub zover is gekomen. De Oekraïners zijn wel de enige club die in de achtste finales beide wedstrijden wist te winnen; van AS Roma won de ploeg met 3-2 en 3-0.

De laatste keer dat Shakhtar bij FC Barcelona in Camp Nou speelde, december 2008, was in de groepsfase van de Champions League en toen wonnen de bezoekers met 3-2. Daarbij aangetekend dat de Catalanen al geplaatst waren als eerste in de groep voor de volgende ronde.

De twee clubs kwamen elkaar ook al in augustus 2009 tegen in Monaco. In de extra tijd scoorde Pedro toen de winnende goal voor FC Barcelona waardoor de club de Europese Super Cup won. In totaal kwamen de twee clubs elkaar zeven keer tegen waarbij Barça vier keer wist te winnen, Shakhtar twee keer won en er eenmaal gelijk werd gespeeld.

Dit seizoen heeft het team van Guardiola alle thuiswedstrijden gewonnen; 5-1 van Panathinaikos, 2-0 van Kopenhagen, 2-0 van Rubin Kazan en 3-1 van Arsenal. Het grootste Europese thuisverlies was tegen een Oekraïense club. In het seizoen 1997/98 verloor Barça in Camp Nou met 4-0 van Dynamo Kiev.

De kwartfinale betekent een terugkeer in Barcelona voor Dmytro Chygrynskiy. De verdediger van Shakhtar speelde 12 competitiewedstrijden en twee bekerwedstrijden voor FC Barcelona.

Andrés Iniesta is de enige speler van FC Barcelona die bij een volgende gele kaart geschorst zal worden voor de volgende wedstrijd, maar bij de bezoekers zijn Chygrynskiy, Gay, Luiz Adriano, Mkhitaryan, Rat en Srna allemaal één gele kaart verwijderd van het missen van de return in Oekraïne.

David Villa weet hoe je doelpunten moet maken tegen Shakhtar Donetsk. In het seizoen 2006/07 scoorde hij tweemaal tegen ze voor Valencia.

Lionel Messi heeft sinds de wedstrijd tegen Arsenal van 8 maart, waarin hij met twee goals bijdroeg aan de 3-1 zege, geen doelpunt meer gemaakt. Het kan de Argentijnse dribbelaar nauwelijks verontrusten. “ Ik hoop dat ik kan scoren tegen Shakhtar Donetsk om het team te helpen aan nog meer doelpunten, maar het is niet iets waar ik me zorgen om maak”, aldus Messi. “Het zou natuurlijk geweldig zijn als ik het record van Ronaldo kan overtreffen”, verwijst de spits naar de Braziliaanse goalgetter die het seizoen 1996/97 tot 47 officiële doelpunten voor de Catalanen kwam. Vorig seizoen evenaarde La Pulga dat record al en dit seizoen is hij daar nog twee doelpunten van verwijderd.