Nieuws Juni 2011

Nog genoeg uitdagingen

Gerard Piqué gelooft dat Barça volgend seizoen net zo ambitieus als afgelopen seizoen zal zijn. Al heeft de ploeg alles gewonnen, er liggen nog genoeg uitdagingen in het verschiet, zoals het winnen van de Liga voor de vierde keer op rij en het behouden van de Champions League.Het Ciutat Esportiva Joan Gamper was de plaats gekozen voor Nike om de nieuwe schoenen die Gerard Piqué vanaf nu zal dragen te presenteren. Na het binnenslepen van zowel de Liga als de Champions League, en het reizen met het Spaanse elftal voor twee vriendschappelijke wedstrijden, sprak de verdediger met de pers.

Het onderwerp van gesprek was voornamelijk het volgende seizoen. Pique: “Er liggen genoeg uitdagingen in het verschiet. Het winnen van de vierde Liga, het behouden van de Champions League, en het Europese Kampioenschap met Spanje.” De lange verdediger weet dat het behalen van een vierde competitietitel op rij de prestatie van het Dream Team zou evenaren, en ook dat Barça het eerste team zou kunnen worden, dat sinds de introductie van de Champions League, de 'Cup met de grote oren' twee keer achter elkaar weet te winnen.

Piqué is zo lang onderdeel van de Catalaanse club als Guardiola daar coach is, en heeft daarmee dus ook tien titels in drie jaar gewonnen. Hij is zich ervan bewust dat het steeds moeilijker en moeilijker wordt om succesvol te blijven: “Niet omdat we minder ambitieus zijn, maar omdat andere teams meer uitgeven om titels binnen te halen… Maar we zijn even gretig als altijd, en dat is hoe we volgend jaar onze doelen kunnen bereiken.”

In zijn speech in Camp Nou na het winnen van de Champions League, benadrukte Piqué het volgende: “We gebruiken geen drugs, we laten ons niet vallen en we kopen geen scheidsrechters om. We spelen gewoon voetbal.” Tijdens de persconferentie legde hij uit: “Ik wilde duidelijk maken dat we geen één van de dingen gedaan hebben waarvan we beschuldigd zijn.” Piqué weet dat zulke directe aanvallen op de club waarschijnlijk volgend seizoen niet zullen ophouden, maar vindt: “We moeten hiermee omgaan als we titels willen winnen. Het team is hierop voorbereid.”

Zoals altijd tegen het einde van het seizoen, linken geruchten veel namen aan het Barça-shirt voor volgend seizoen, en één van die namen is die van Cesc Fàbregas. Piqué beschrijft zijn mede-Catalaan als “een geweldige speler en het type dat binnen Barça zou passen. Hij kent de taal die we op het veld spreken.” Echter, hoewel hij het geweldig zou vinden als Cesc naar Barcelona zou komen, zei hij “er kan van alles gebeuren in de voetbalwereld.”

Piqué sprak ook over Rossi, naast wie hij speelde bij Manchester United: “Hij heeft een uitstekende linkervoet, scoort en is snel. Hij is een speler die bij Barça op zijn plek zou zijn, en hij krijgt een tien uit tien als persoon.” Alexis Sánchez, een andere naam die genoemd is, is volgens Piqué geweldig in de één-op-één situaties.

Eén van de bijblijvende beelden van de Wembley finale die over de hele wereld ging, was die van aanvoerder Carles Puyol die erop stond dat Éric Abidal de Champions League in ontvangst zou nemen. Pique: “Dat was een uniek gebaar. We hebben het zo getroffen met een aanvoerder als Puyol, die zo’n groot hart heeft. Het laat zien hoe onze ploeg in elkaar steekt; we zijn als broers onder elkaar, en dat gebaar raakte alle fans met een Barça-hart en iedereen die van voetbal houdt.”