Nieuws Augustus 2008

Numancia - Barça 1-0

De ouverture van de Primera División 2008-2009 is voor Barcelona op een bijzonder grote teleurstelling uitgedraaid. Tegen het nietige Numancia werd een 1-0 nederlaag geleden.

Met Daniel Alves (foto) als enige van de nieuwe aankopen in de basis begon Barcelona dus min of meer met hetzelfde team als waar het vorig seizoen mee geëindigd is. Messi als de nieuwe nummer 10 was de andere verandering, maar het heeft niet geholpen. Een bijzonder flets spelend Barcelona, dat in een traag tempo speelde, wist geen opening te vinden in de defensie van Numancia. Een verdediging die overigens regelmatig uit 10 spelers bestond en waarin nauwelijks ruimte door het midden was te vinden, de plek waar de Barca-spelers het wel regelmatig plachtten te zoeken.

Geen enkele speler haalde eigenlijk zijn eigen niveau en de enige counter van Numancia was in de 13e minut goed voor de enige goal van de wedstrijd. Overigens een prachtige goal van Mario. Er waren in de eerste helft een paar kleine mogelijkheden voor Barcelona, maar echt uitgespeelde kansen waren er niet.

Ook in de tweede helft veranderde het spelbeeld niet. Barcelona had de bal maar kon er weinig mee doen. Ook de wissels van Hleb voor Touré, Bojan voor Henri en Keita voor Iniesta konden het tij niet keren. Er kwamen wel een aantal kansjes voor Barca, maar op die momenten was het geluk of de scherpte er net niet om te scoren. Pech was er wel in de 90e minuut toen een vrije rap van Messi vol op de paal belandde. Het was het laatse wapenfeit.

Het zal 14 dagen duren voordat deze kater kan worden weggespoeld, want volgende week is er interlandvoetbal.