Nieuws September 2012

Nummer 25 viert 25 jaar

Alexandre Song viert deze zondag, 9 september, voor het eerst sinds zijn komst naar Barcelona zijn 25e verjaardag als speler van Barça.

De kaarsjes worden echter uitgeblazen in Kameroen. Daar zal de sfeer niet echt feestelijk zijn, want zaterdag ging de Afrikaanse grootmacht in de wedstrijd in en tegen de Kaapverdische Eilanden met 2-0 onderuit. Hierdoor moet Kameroen vrezen dat het niet aanwezig zal zijn tijdens de eindronde van de Afrika Cup in 2013. Alleen de winnaar van de tweestrijd krijgt namelijk een ticket voor het toernooi dat in 2013 plaats zal vinden in Zuid-Afrika. Kameroen moet in oktober thuis zien te voorkomen dat de Kaapverdische Eilanden zich voor de eerste keer bij een eindronde van een groot toernooi mogen melden.

De voormalige aanvaller van FC Barcelona, Samuel Eto’o, werd ernstig gemist bij het team van Kameroen. Eto'o was wel opgeroepen voor de ontmoeting met Kaapverdië, maar hij bedankte voor de eer omdat hij het management rond de nationale selectie van zijn land nog steeds te amateuristisch vond. “Pas als alle problemen van destijds zijn opgelost, keer ik terug”, aldus de 31-jarige speler van de Russische club Anzhi Makhachkala. De aanvaller was door zijn land om disciplinaire redenen acht maanden geschorst geweest omdat hij vorig jaar, als aanvoerder van zijn nationale team, een spelersopstand had geleid wegens niet uitbetaalde premies.

Song maakte na zijn overstap van Arsenal in de Supercup tegen Real Madrid zijn debuut als invaller. Bij de competitiewedstrijd in Camp Nou tegen Valencia kreeg Alex zijn eerste basisplaats van Tito Vilanova.