Nieuws Juli 2011

Ook Brazilië verlaat strijd om Copa America

Zondag stond Brazilië, met daarin Barça-spelers Dani Alves en Adriano Correia, in de kwartfinale tegenover Paraguay, een team waartegen ze al in de groepsfase gespeeld hadden. De titelverdediger had een behoorlijke kluif aan deze lastige tegenstander en zag evenals Argentinië haar droom op de volgende ronde in duigen vallen.
Net als Argentinië was het Brazilië dat de wedstrijd domineerde in de strijd om de felbegeerde Copa América, terwijl Paraguay een bus voor het doel parkeerde om een Braziliaanse treffer te voorkomen. Hiermee kwam de ploeg van bondscoach Gerardo Martino dan ook nauwelijks aan aanvallen toe. Brazilië werd totaal vastgezet en benutte eveneens niet de kansen die ze wel wisten te creëren; Neymar, Ganso en Alexandre Pato zagen hun doelpogingen mislukken en de keeper van Paraguay, Justo Villar, hield het hoofd koel en behield de nul voor zijn ploeg met knappe reddingen.

Binnen de reguliere speeltijd kreeg Brazilië het bal maar niet in het net, en Paraguay kwam niet aan scoren toe, waardoor ook deze kwartfinale in een verlenging overging. Deze extra dertig minuten stonden vooral in het teken van de twee rode kaarten die getrokken werden, nadat Lucas en Antolín Alcaraz, van het veld gestuurd werden na een opstootje. Een goal bleef echter uit.
Brazilië en Paraguay waren daarmee, evenals Argentinië en Uruguay daarvoor, genoodzaakt een strafschoppenserie af te werken om de winnaar te bepalen. Vol verbazing moet er gekeken zijn naar de geselecteerde spelers van Brazilië, die allen niet vanaf de stip wisten te scoren: Elano, Thiago Silva, André Santos en Fred zagen hun kansen in rook opgaan, waardoor de twee raak geschoten penalty’s van Cristian Riveros en Marcelo Estigarribia namens Paraguay genoeg waren voor een plek in de halve finale. Hierin zal Paraguay Venezuela treffen, die de wedstrijd van Chili wist te winnen.