Nieuws September 2012

Op naar de vijfde overwinning op rij?

Met het debuut in de Champions League van dit seizoen achter de rug heeft FC Barcelona het vizier volledig gericht op de komst van Granada naar het Camp Nou. Tito Vilanova liet het in de persconferentie al weten: hij en zijn spelers denken alleen maar aan een eventuele vijfde overwinning op rij en daarmee een maximumaantal punten uit vijf gespeelde wedstrijden, en niet aan El Clásico. Winst tegen Granada zou Barça in een ideale positie stellen voor twee van de lastigste wedstrijden van het seizoen, namelijk die tegen Sevilla in het Sánchez Pizjuán (29 september) en de Clásico tegen Real Madrid (7 oktober).

Tegen de ploeg uit Andalusië moet Tito een oplossing vinden voor de afwezigheid van het centrale verdedigingsduo Puyol en Piqué, maar moet hij het tevens nog altijd stellen zonder Iniesta, Cuenca, Muniesa en Abidal. De meest voor de hand liggende kandidaten voor de plek naast Mascherano zijn Marc Bartra en Alex Song, hoewel ook Sergio Busquets voorheen heeft laten zien dat hij op de centrale positie in de verdediging kan spelen. Tito kan wel weer beschikken over Jordi Alba, die volledig hersteld is van de griep.

Het is nog vroeg in de Spaanse competitie, maar in het kamp van Granada lijkt er al wat paniek. De ploeg van Juan Antonio Anquela, die bij voetbalclub Alcorcón verantwoordelijk was voor geweldige prestaties als het uitschakelen van Real Madrid in de bekerstrijd van 2009, heeft dit seizoen nog geen wedstrijd gewonnen. Tot dusver hebben ze slechts twee punten binnengehaald, dankzij een gelijkspel thuis tegen Sevilla (1-1) en Deportivo (1-1). In uitwedstrijden hebben ze nog niet weten te scoren en verloren ze 1-0 van Rayo Vallecano, en 3-0 in het Bernabéu.

Voor Leo Messi zal het een thuiswedstrijd worden met een speciaal randje. Een halfjaar geleden (op 20 maart 2012) schreef de Argentijn weer een stukje geschiedenis toen hij in het Camp Nou een hattrick scoorde tegen hetzelfde Granada (5-3). Dankzij die drie doelpunten evenaarde én overtrof hij het record van de legendarische aanvaller César Rodríguez, die in de jaren veertig het recordaantal van 232 doelpunten in een blaugrana tenue behaalde. Messi schroefde met de hattrick tegen Granada zijn persoonlijke doelpuntenaantal op van 231 naar 234, en kreeg daarop een welverdiende staande ovatie van het publiek in Camp Nou. Sindsdien heeft Messi nog 29 doelpunten gescoord, waarvan negentien vorig seizoen en maar liefst tien in het net gestarte nieuwe seizoen. En het is niet onwaarschijnlijk, gezien Messi’s huidige vorm, dat dat aantal nog vele malen zal veranderen dit seizoen.

Uiteraard is de wedstrijd tussen FC Barcelona en Granada op Sport1 te bekijken, maar kunt u niet live kijken, mis dan niets van de wedstrijd met ons live-verslag op Twitter! Op www.twitter.com/PenyaBarcelona kunt u voor aanvang van de wedstrijd de opstelling lezen, en vanaf 22:00u zal de fanclub u op de hoogte houden van het verloop van de wedstrijd. Fan Club Barcelona wenst u alvast een prettige wedstrijd. Força Barça!