Nieuws December 2021

Osasuna de komende opponent

Een nadere blik op het team dat FC Barcelona zondag ontmoet.

FC Barcelona keert zondag in competitieverband met een reis naar Pamplona om het op te nemen tegen Club Atlético Osasuna. Voor de aftrap in het El Sadar-stadion nemen we de tegenstander onder de loep.

Waar komen zij vandaan?

Osasuna komt uit Pamplona, de grootste stad en hoofdstad van de regio Navarra. Bekend als Iruñea in de Baskische taal, is de stad met 209.000 inwoners internationaal vooral bekend vanwege het San Fermín-festival in juli, met het beroemde 'stierenrennen'.

Geschiedenis

De club is in 1920 ontstaan uit een fusie tussen twee oudere clubs en de naam betekent zoiets als 'gezondheid' / 'kracht' in de Baskische taal. Afgezien van een korte periode in de jaren vijftig, toen ze op de vijfde plaats eindigden in La Liga, hadden ze het grootste deel van hun jaren in de lagere divisies doorgebracht totdat ze in 1980 terugkeerden naar de hoogste klasse.

Sindsdien zijn ze min of meer een vaste waarde in de eerste divisie, ze eindigden meestal in het midden van de ranglijst, maar haalden af en toe de UEFA Cup/Europa League, hun beste serie kwam in 2006/07 toen ze reikten tot de halve finales.

En in 2005 bereikten ze hun enige grote finale, de Copa del Rey, waarbij ze in de extra tijd verloren van Real Betis.

Het stadion

Estadio El Sadar, bekend als de Reyno de Navarra van 2005 tot 2011 heeft 23.576 mensen en werd gebouwd in 1967. Het ontleent zijn naam aan een rivier die dicht bij de grond stroomt.

Head to head

Barça boekte de afgelopen tijd een aantal buitengewone overwinningen tegen Osasuna, waaronder 8-0, 7-0 en 7-1 overwinningen in het afgelopen decennium. Dat gebeurde allemaal in Camp Nou, maar ze waren ook sterk in El Sadar en verloren slechts één keer in hun laatste elf bezoeken, met 3-2 onder Pep Guardiola in 2011.

Een ander groot ongeluk deed zich voor in 2020, toen Osasuna met 2-1 won in Camp Nou, een resultaat dat wiskundig een einde maakte aan Barça's toch al afnemende kansen om La Liga te winnen.

Vorig seizoen won Barça met 4-0 in Camp Nou en daarna met 2-0 in Pamplona, de doelpunten kwamen van Jordi Alba en Ilaix Moriba.

Huidig seizoen

Osasuna kende een zeer sterke start van het seizoen, verloor slechts twee keer in hun eerste elf wedstrijden en was een zeer vroege kanshebber voor de Champions League-plaatsen.

Sindsdien is het wat minder geworden. Ze staan momenteel op een serie van zeven wedstrijden zonder overwinning en hebben in die tijd slechts twee doelpunten gemaakt, waardoor ze zijn afgezakt naar de tiende plaats.

Valencia, Real Betis en Real Sociedad hebben dit seizoen allemaal gewonnen in El Sadar.

De baas

Jagoba Arrasate voetbalde nooit op het hoogste niveau, maar maakte indruk als coach bij Real Sociedad en nam uiteindelijk het eerste elftal over in hun Champions League-seizoen van 2013/14. Hij nam de baan bij Osasuna in 2018, oorspronkelijk maar voor een jaar, maar nadat hij het team terug naar de eerste divisie had geleid, is hij daar sindsdien gebleven.

Foto: www.fcbarcelona.com