Nieuws Februari 2011

Pep en spelers optimistisch over return leg CL

Ondanks dat Barça verloren heeft in Londen, zien de Barça-spelers geen reden tot wanhoop. Ze zijn ervan overtuigd dat ze in staat zijn om thuis in Camp Nou, voor hun eigen fans, het tweeluik te doen keren. Om dat te bereiken, moet Barça alleen haar resultaten uit de groepsfase van dit jaar over te doen. De spelers weten dat het niet gemakkelijk zal worden op 8 maart, maar zijn desondanks optimistisch over hun kansen om zich te plaatsen voor de laatste acht in de Champions League.

Xavi: “Het was een oneerlijk verlies, want we waren beter dan Arsenal, maar hun counters hebben ons hard geraakt. We hebben nog negentig minuten, maar het is echt jammer dat we geen goed resultaat hebben behaald. Ondanks dat we goed voetbal speelden, hebben we niet onze kansen benut waar Arsenal dat wel deed. Daar word je in Europa op afgerekend. Toch zijn we heel optimistisch; we spelen in Camp Nou, met onze eigen fans. Maar het resultaat was niet wat we wilden en ook niet in verhouding met hoe de wedstrijd verliep.”
Villa: “Arsenal is een goede tegenstander. Ze verrasten ons twee keer met de counter en raakten ons daar hard mee, ondanks dat wij beter waren en dit resultaat niet hebben verdiend op basis van hoe we speelden. De 0-1 was maar een krappe voorsprong, zeker gezien de kansen die we kregen. Arsenal pakten hun kansen. Maar we zijn klaar voor 8 maart; we hebben het team om dit voor elkaar te krijgen.”

Maxwell: “Dit zijn lessen die je leert. Arsenal stopt nooit en ze waren erg intens. We speelden een goede wedstrijd en hadden alles onder controle tot de 80e minuut. We hadden wel het gevoel dat de scheidsrechter ons benadeelde, maar dat is geen excuus; ons team kan omgaan met zulke tegenslagen. We zijn er in elk geval klaar voor om dit tweeluik te keren. Ik ben altijd optimistisch. We zullen het voordeel hebben dat we in de return leg onze fans achter ons hebben.”
Busqets: “0-1 was een goede score, maar we hebben nu geluk dat er nog negentig minuten te gaan zijn. Het was een intense wedstrijd en het was vooral de counter die het hem voor Arsenal deed; we hadden zeker een beter resultaat kunnen behalen.”

Valdés: “We zijn ervan overtuigd dat het goed komt. Het was belangrijjk om te scoren, maar eigenlijk nog belangrijker om te winnen.”
Alves: “We moeten positief blijven. Er komt nog een tweede wedstrijd. In de eerste helft speelden we een geweldige wedstrijd voor de toeschouwers. Maar het gaat goed met ons; er is geen reden om de noodklok te luiden. Dit is Europa en het is moeilijk om wedstrijden te winnen. Uiteindelijk gingen we weg met een ‘bitterzoet’ gevoel.”

Ook Pep Guardiola is optimistisch: “Ik baal ervan dat we de wedstrijd hebben verloren, maar we hebben nog kansen in de tweede leg. Ik weet niet hoe ver we gaan komen, maar we moeten onszelf blijven. Deze wedstrijd leek veel op die van vorig jaar. We creëerden wel meer kansen, maar zij behouden goed hun posities en zijn erg sterk op de counter.” De coach voegde daaraan toe: “We speelden dit keer beter dan in Lyon en Stuttgart, en toch hebben we een slechter resultaat behaald. We kunnen alleen maar onze tegenstander feliciteren hiermee.” De coach is niet van plan zijn speelstijl te wijzigen. “Laat mij vertrouwen hebben in mijn spelers. Ze hebben teveel bereikt in zo’n korte periode om géén vertrouwen in hen te hebben.”

De geschiedenis van FC Barcelona schaart zich tevens achter de selectie: sinds Barcelona meedoet aan Europese duels (vanaf 1955), heeft de Catalaanse club zich vijf keer eerder naar de overwinning moeten vechten na een 2-1 verlies in de eerste leg. Drie van die vijf keer slaagden ze daarin. Een comeback van deze 2-1 verlies in Londen is dus niet onmogelijk voor Guardiola en zijn jongens.