Nieuws Januari 2011

Pep: “Het is alles of niets”

Guardiola wil in de race om de beker blijven en dus zal Barça woensdag alles geven dat ze kunnen. Hij weet dat het resultaat van de eerste leg en de atmosfeer in Bilbao twee factoren zijn die de motivatie van zijn spelers alleen maar op zal voeren.
Pep: “San Mamés is een wedstrijd met iets extra. We verwachten een vol stadion. Dat betekent niet dat we andere wedstrijden onderschatten; dat doen we gewoon niet. Als dat zo zou zijn, zouden we nooit zover zijn gekomen als we nu zijn.” Hij heeft gelijk: na de 0-0 in Camp Nou kunnen de mensen in Bilbao niet wachten en het duel van aanstaande woensdag belooft heel speciaal te worden.

Guardiola is zich ervan bewust dat er de kans bestaat dat ze uit de race gegooid worden, maar daar wil hij niet over spreken, tenzij het gebeurt. “Om tien uur knokken we ervoor om ons te kwalificeren, om twaalf uur kunnen we praten over wat er gebeurd is.”
Als het team zich wel kwalificeert, staat Barça vier wedstrijden in twee weken te wachten. Guardiola: “Ik vind het fijner om midweeks te spelen, omdat het beter is om in drie competities mee te doen dan in twee. We willen doorspelen, omdat het altijd geweldig is om in de finale te staan.” Maar als Barça eruit vliegt: “Dan hebben we meer dagen om te rusten. Geen probleem, want afgelopen seizoen, zonder de beker, behaalden we 99 punten in de competitie en gingen we naar de halve finale van de Champions League.”

Guardiola liet weten dat de keeper die in de basis begint in San Mamés Pinto zal zijn en toen hij werd gevraagd naar de manier waarop Barça vorig seizoen uit de bekerrace vloog tegen Sevilla, zei de coach: “Die wedstrijd is verleden tijd.” Daarbij maakte hij ook duidelijk dat de 3-1 winst over Bilbao in de uitwedstrijd eerder dit seizoen “niks betekent.” Dit zal een totaal andere wedstrijd worden voor beide kanten en het enige waar Pep aan denkt, is hard werken om opnieuw de winst binnen te halen.

De Catalaan sprak ook over de keuzes voor zijn team. “Alle twintig geselecteerde spelers hebben een kans.” Puyol komt terug van een blessure: “Hij zou de volle negentig minuten kunnen spelen, of 45, maar hij zou ook vanaf de tribune kunnen toekijken. Maar ik wil dat hij meereist.” Messi heeft deze week slechts twee keer getraind sinds zijn terugkeer en om die reden zal Guardiola woensdag pas bepalen of de Argentijn zal spelen. Voor Afellay, die voor de eerste keer geselecteerd is, had de coach alleen maar positieve woorden: “Hij is een verrassing gebleken. Het ziet er goed uit voor hem. Hij moet nog steeds de taal leren om in staat te zijn te communiceren, maar mijn eerste gevoel is goed.”

Tot slot ging het gesprek naar Milito. De laatste dagen is er in de media gepraat over een mogelijk vertrek van de verdediger tijdens de transfermarkt nu hij weer hersteld is van zijn blessure, maar weinig minuten op het veld heeft gehad. Guardiola: “Hij heeft hier nog niet met mij over gesproken. Zubizarreta vertelde me over de situatie en Milito weet hoe ik hierover denk, dus hij moet zelf beslissen. Er zijn beslissingen die ik neem of die de club maakt, maar het komt op zijn schouders neer. Ik ken hem en ik begrijp het, maar ik voel me niet beledigd. Het is onmogelijk om je beledigd te voelen door Gaby. Ik begrijp hem. Geloof me, ik ben een voetballer geweest en ik weet hoe het is.”