Nieuws Januari 2011

Pep onder de indruk

Pep Guardiola was opgetogen over hoe zijn team zich neerzette in de kwartfinale van de Copa del Rey en dacht dat met de 5-0 overwinning een enorme stap naar een plaats in de halve finales is gezet.
De blaugrana coach was zoals gewoonlijk enigszins op zijn hoede en waarschuwde dat voetbal grote verrassingen heeft gezien, maar de score van 5-0 was behoorlijk overtuigend. “Het is een fantastisch resultaat dat ons naar de semifinales kan brengen. Maar de voetbalgeschiedenis kent vele verrassingen; we zullen nog steeds met de nodige voorzichtigheid de volgende wedstrijd tegemoet gaan.”

Real Betis staat aan kop van de tweede divisie en Guardiola waarschuwde voor aanvang van de wedstrijd dat het team Barça echt een wedstrijd zou geven. Hij bleek gelijk te krijgen, ondanks het uiteindelijke eindresultaat. Pep: “Betis stond vijfmaal met een grote kans voor onze doelman, en dat is buitengewoon. Het zou respectloos zijn om te zeggen dat de volgende wedstrijd nu al gespeeld is. Je moet nooit iets aannemen en we moeten ook het tweede duel heel serieus nemen. We hebben nog 90 minuten te gaan tegen een goed team. We zullen de video van de wedstrijd bekijken om te zien wat we kunnen verbeteren voor de volgende ontmoeting.”
Guardiola gaf toe dat hij onder de indruk was met hoe vol zelfvertrouwen Betis de wedstrijd benaderde. “Het is een feit dat ze een van de betere teams zijn die dit seizoen hier geweest zijn. Het was een fantastisch duel, niet alleen vanwege het resultaat, maar ook omdat beide ploegen genoeg kansen kregen. Ze hadden een enorme inzet en waren erg intens. Ik wil Betis feliciteren met hun vertoon, want de spelers durfden en hadden zoveel mogelijkheden. Ze zijn een goed team en ik vind dat wij verdienstelijk gespeeld hebben om te winnen.”Hij ging nog even door over dit onderwerp: “Vandaag zag iedereen een geweldige match tussen twee teams die beide kansen creëerden. De fans zagen een team dat wilde aanvallen en aan de andere kant een ander team dat wilde aanvallen. Uiteindelijk werd het een intens en vermakelijk duel.”

Bojan Krkić werd samen met Thiago en Adriano niet opgeroepen. Pep legde uit: “Dat was puur mijn manier met het omgaan van de selectie. Ik wil niet dat dezelfde spelers altijd deze wedstrijden spelen en ik wil iedereen een kans geven.” Over Messi’s spel, waarbij hij een hattrick scoorde, zei Guardiola: “Hij had een uitstekende wedstrijd en moet echt gefeliciteerd worden. Hij scoorde er opnieuw drie en speelde goed. Ik wild at hij gelukkig is en zo door kan gaan.”
Pep was verheugd over hoe de drie finalisten van de Ballon d’Or de trofee in Camp Nou paradeerden. “In Zürich hebben we geen foto genomen van alle drie en dat is waarom we ze allemaal bij elkaar wilden hebben. Ze zouden allemaal blij moeten zij met hoe ze hebben gespeeld in 2010.”

Reacties van een aantal spelers:
Alves: “We hebben het geluk gehad dat we de eerste leg thuis mochten spelen en dat we ons doel bereikt hebben. De return komt er nog aan en we moeten onze tegenstander respecteren, al hebben we een grote voorsprong. Betis heeft hier goed gespeeld, vooral in de eerste helft. Ze hebben het ons moeilijk gemaakt.” Over Messi: “Messi is anders dan iedereen. Ik denk dat hij alle commotie rondom zijn uitverkiezing heeft beëindigd met hoe hij hier gespeeld heeft.”

Xavi: “Betis heeft ons verrast. Ondanks dat het een team uit de Segunda División is, speelden ze heel goed. Ze streden echt tegen ons en dat was goed. Maar wij speelden ook goed; als we niet met de inteniteit hadden gespeeld zoals we nu deden, was de uitkomst anders geweest.” Over het niet winnen van de Ballon d’Or: “We zijn blij dat de twee die niet wonnen, er twee van Barça waren en om meer kunnen we niet vragen.”

Pedro: “We speelden goed, met name in de tweede helft. Ik scoor veel goals dankzij assists van Alves; het is belangrijk voor me dat ik goals scoor.” Over Messi: “Ik wil Messi feliciteren met zijn harde werk voor het team en voor het bewijzen dat hij de beste ter wereld is.”

Barça keert donderdagochtend weer terug naar het trainingsveld met een besloten training, waarna doelman José Manuel Pinto een persconferentie zal bijwonen.