Nieuws Januari 2011

Pep tevreden over Barcelona–Levante (2-1)

Na het verslaan van Levante zei Pep Guardiola dat hij tevreden was met het harde werken dat ervoor zorgde dat Barça nog een week de toppositie bekleedt. De dag voor de wedstrijd zei de trainer al dat de eerste wedstrijd van het nieuwe jaar nooit gemakkelijk was. Daarom was hij “blij met de inzet van iedereen en met hoe ze zich gedroegen.”
Barça kreeg het niet voor elkaar om te scoren in de eerste helft. “Over vijftig jaar zal het nog steeds moeilijk zijn om tegen een team te spelen dat zich zo defensief opstelt.” Guardiola weigerde toe te geven dat het zijn opbeurende peptalk in de rust was die Barça nieuw leven inblies. De truc was simpelweg het feit dat “we een vroege goal mee kregen.” En die goal kwam van Pedro’s voet, net als de tweede. Guardiola: “Hij is erg belangrijk voor ons. Hij doet veel dingen en hij doet ze goed.”

Ook al is Levante te vinden in de onderste helft van de tabel, Guardiola benadrukte dat hij elke wedstrijd serieus neemt; hij was zelfs vooral bezorgd om deze wedstrijd, aangezien hij het nooit ziet zitten om tegen goed gedisciplineerde en prijzenswaardige teams te spelen. “In zulke wedstrijden is het alleen het overwicht in het één-op-één spel waar je voordeel uit kunt halen.”
Zonder Piqué en Puyol tot zijn beschikking koos Guardiola voor Abidal en Busquets in het hart van de achterhoede, in tegenstelling tot de veel verwachte Bartra. Guardiola was echter te spreken over Busquets. “Hij is heel alert en gedisciplineerd en weet de bal goed weg te werken. Hij speelde opnieuw een geweldige wedstrijd; ook al speelde hij niet op de positie waaraan hij gewend is, hij deed het heel goed. We wisten dat we weinig centrale verdedigers hebben en wilden daarom uittesten hoe hij het zou doen.”
Over Bojan zei de coach: “Hij voelt zich hopelijk ontspannen omdat het feit dat hij hier is, betekent dat wij geloven dat hij van waarde voor ons is.” Over Xavi, die zijn 549e wedstrijd in het Barça-shirt speelde, liet hij weten: “Dit laat zien wat een geweldige en grote speler hij is. Het is een grote dag in de geschiedenis van deze club.”

Het volgende duel is aanstaande woensdag, wanneer Barça de return om de Copa del Rey tegen Athletic Bilbao speelt. Guardiola neemt dit heel serieus: “We moeten alles doen wat we kunnen, in alle aspecten. Het is een uitermate belangrijke wedstrijd voor ons.” Hij verwacht dat de wedstrijd in San Mamés heel anders zal worden dan in Camp Nou. “Bilbao is een team dat problemen creëert.” Tot slot zei Pep: “Ik denk niet dat Puyol weer fit zal zijn voor de wedstrijd van woensdag.”

Wat reacties van de spelers:
Alves: “Het gras is niet in de beste conditie en dat belemmert ons in ons spel; Villa verloor er zelfs een kans door op een goal. Het zou beter voor ons zijn als het gras in goede staat was.”
Pedro: “Het gras was niet al te best, maar we weten ook dat we er niet over mogen klagen. Het zou ons zeker helpen als de staat beter was, al praten we maar over een klein detail.”
Iniesta: “Het is moeilijk om het veld in goede conditie te houden, maar het ligt bij mensen die weten wat ze doen.” Over de Ballon d’Or: “Onze dagelijkse routine is zó snel dat ik geen tijd heb om na te denken over wat er volgende week gebeurt. We moeten nog veel dingen volbrengen voor de Gouden Bal uitgereikt wordt.” Commentaar op de wedstrijd: “Het was erg moeilijk om echte kansen te creëren, maar we wisten van tevoren dat ze heel defensief zouden spelen. Elke wedstrijd is anders en ons doel was om de drie punten te behalen.” Over het aankomende duel: “Athletic is een moeilijke tegenstander. We zullen zien of het ons lukt om door te gaan naar de volgende ronde.”