Nieuws April 2011

Pers lovend over Barça

Niet alleen de media in Spanje maar ook de kranten en tijdschriften in het buitenland zijn lovend over de prestatie van FC Barcelona en in het bijzonder van Lionel Messi. Complimenten alom.

“Niet José Mourinho maar Lionel Messi is de allerbeste”, kopt Sport uit Catalonië donderdag. “Real Madrid was niet in staat om de allerbeste speler ter wereld te stoppen. Hij repliceerde Mourinho met datgene wat híj domineert: voetbal.” De Catalaanse pers was ook te spreken over Ibrahim Afellay, de enige Nederlander bij FC Barcelona.

La Vanguardia benadrukt op haar beurt dat er in het Santiago Bernabéu maar één ploeg was die wilde winnen. “Barcelona speelde met de intentie om de wedstrijd te winnen, terwijl Real Madrid het slachtoffer werd van haar gespeculeer.”

De Italiaanse krant ‘La Gazetto dello Sport’ noemt Messi de matador van Barcelona, die met zijn twee doelpunten liet zien dat hij de beste ter wereld is. “Guardiola geeft Mourinho een boek over hoe voetbal te spelen”, aldus de Italianen. “Een zeer nerveus Real Madrid wist zich dit keer geen raad met Barcelona”, stelt de roze sportbijbel. “De rode kaart van Pepe luidde de nederlaag in.” Tuttosport uit Italië heeft als kop ‘Messianico’: “Messi liet na rust zien waarom hij altijd als een legende zal worden gezien. Zijn tweede doelpunt was van ongekende klasse.”

De Duitse krant ‘Bild’ schrijft dat Messi de halve finale in zijn eentje heeft besloten, met twee geniale ingevingen. In Duitsland werd ook scheidsrechter Stark geprezen voor zijn goede optreden. De Britse krant ‘The Sun’ waarschuwt Manchester United Coach Alex Ferguson alvast: “Look who’s coming”, refererend naar de briljante Messi en zijn ploeg.

De Spaanse krant ‘AS’ had een negatieve truc in huis. Na de wedstrijd plaatsten zij op de site een foto van Pepe, waarop hij Alves schopt. De dag na de wedstrijd veranderde zij de foto, zodat het lijkt of de overtreding wel meeviel.

“De magische formule van Mourinho is uitgewerkt”, schrijft het Argentijnse Olé. “Barcelona hield vast aan haar combinatievoetbal, terwijl Real Madrid te lang wachtte. En dat nota bene voor haar eigen publiek. De rode kaart van Pepe gaf Barcelona het eerste zetje, Messi deed de rest. En zijn laatste doelpunt zal iedereen nog jarenlang bijblijven.”

Tot slot schreef De Volkskrant. “Al die grote voetballers, al die miljoenenmannen die in postervorm aan de muur hangen bij al die miljoenen kinderen, deden op een woensdag in Madrid een aanslag op het voetbal als kijkspel. Maar uiteindelijk, als in een sprookje, won voetbal van banditisme.”