Nieuws Februari 2021

Pijnlijke nederlaag tegen PSG

Ruststand: 1-1. Eindstand: 1-4. Messi 1, Mbappé 3. De spelers van PSG hadden vooral na de rust de spelers van Barça in de houdgreep. Met als uitblinker Kylian Mbappé. En weer is de conclusie: FC Barcelona is te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Ze kwamen er niet aan te pas.
En het begon nog redelijk goed. Griezmann met een kans in de 14e minuut. Enkele minuten later moest Pedri reddend optreden bij een kans van PSG. In de 27e minuut een penalty na een overtreding op Frenkie. Kuipers, die een prima wedstrijd floot, had dat goed gezien. Messi schoot de bal hard en zuiver in het doel. De keeper was kansloos: 1-0 voor Barça. Meteen daarna een goede kans voor Dembélé.

Maar het doelpunt viel aan de andere kant. Mbappé scoorde de 1-1 na een fraaie combinatie in het zestien meter gebied. Kort daarna wederom een kans voor PSG maar Ter Stegen redde prima. Het bleef op en neer gaan; schot van Griezmann net voorlangs. Laatste wapenfeit van de eerste helft: een schot van Moise Kean in de korte hoek maar Ter Stegen redde vakkundig. Opgemerkt moet worden dat bij PSG Neymar en Angel di Mariá ontbraken. Niet de minsten. Vaak is het dan zo dat anderen opstaan.

En dat gebeurde in de 2e helft. Mbappé (wat een topspeler) en Kean namen PSG op sleeptouw. Eigenlijk kwam Barça er niet meer aan te pas. 64e minuut: 1-2 door Mbappé. 69e minuut kopbal van Kean bij de 2e paal: 1-3. Er moest natuurlijk iets gebeuren, Koeman bracht in de 70e minuut Mingueza in voor Dest. Gevolgd door in de 80e minuut het inbrengen van Trincao, Puig en Pjanic en in de 85e minuut kwam Braithwaite nog. Maar geen van allen waren ze in staat om de PSG-machine te stoppen. Sterker nog: Mbappé scoorde zijn derde van de avond: 1-4.

Conclusie: de selectie is te smal en fysiek komen ze tekort. Koeman weet dat goed maar er is geen geld. Dan maar concentreren op de Copa del Rey en La Liga waar de 2e plaats het hoogst haalbare lijkt. Wel belangrijk i.v.m. Champions League voetbal in het komende seizoen. Eerstvolgende wedstrijd: zondag21-2 thuis tegen Cádiz (14.00 uur). Zeker weten dat Koeman zijn spelers weer op de rit krijgt! Visca Barça.

Opstelling: Ter Stegen, Dest (71”Mingueza), Piqué (78”Puig), Lenglet, Jordi Alba, Sergio (78 “Pjanic), Pedri (78”Trincao), Frenkie de Jong, Griezmann (85”Braithwaitr), Messi, Dembélé,

Foto: fcbarcelona.com