Nieuws April 2014

Piqué kritisch maar optimistisch

Dinsdag sprak Gerard Piqué met de pers tijdens de presentatie van een nieuwe editie van het boek ‘Relats solidaris de l’esport’. De verdediger gelooft dat FC Barcelona terug zal komen van de teleurstellingen van dit seizoen, al geeft hij toe: “Misschien is dit niet ons beste seizoen. Maar ik weet zeker dat we uiteindelijk terug zullen komen. Het is niet de eerste keer dat we een slechte periode meemaken en we zijn altijd teruggekomen.” Piqué denkt dat de zege over Athletic Bilbao van afgelopen weekend de eerste stap is naar betere tijden. “We kwamen de wedstrijd in na een slechte nederlaag en het team toonde karakter en spel tegen een sterke tegenstander.” De Catalaan benadrukte dat het de ploeg is die de schuld op zich moet nemen over de recente slechte prestaties. “Het ligt vooral aan de spelers. Ik miste het gevoel dat we allemaal met de neuzen dezelfde kant op stonden."

Desondanks heeft Piqué het Spaanse kampioenschap allesbehalve opgegeven. “Ik denk dat er nog steeds hoop is in de competitie, al wordt het lastig. Dit is een club die meer dan eens of twee keer de competitie op de laatste dag van het seizoen won.” Of de titel nu gewonnen wordt of niet, Piqué is hoe dan ook optimistisch over de toekomst van de club. “We gaan een boeiende toekomst tegemoet en ik heb groot vertrouwen in de mensen die de club leiden en de spelers.”

Piqué haalde ook twee van zijn ploeggenoten aan, Leo Messi en Cesc Fàbregas. Hij begrijpt de kritiek op zijn Argentijnse teamgenoot totaal niet. “Het is iets waarvan je dacht dat het niet kon gebeuren. Hij is de nummer één van de wereld en een pijler van dit team. Ik denk dat we dankzij hem alles tot dusver gewonnen hebben. Naar mijn mening hebben we het over de beste speler in de geschiedenis van het voetbal, en ik weet dat hij hier nog vele jaren zal zijn, omdat hij van de club houdt, van de stad en van hier zijn.”
Cesc werd door sommige fans uitgefloten toen hij afgelopen zondag het veld op kwam en Piqué legt hij: “Het is niet goed als fans naar je fluiten – vooral thuis niet. Ik denk dat het een fout is om het slechts op één speler te gooien. Geef de spelers de schuld, prima, maar niet alleen Cesc. Het seizoen is niet goed verlopen en ik denk dat we nu een groep zijn die niet alles geheel op orde heeft.” Ook vindt Piqué dat Gerardo Martino niet als enige verantwoordelijke aangewezen moet worden voor sommige teleurstellingen van deze campagne.

Piqué, die overigens amper kon rennen tijdens zijn laatste fitnesstest vlak voor de Spaanse Bekerfinale, gelooft dat de kern van het team voor volgend seizoen al op zijn plek is. “Het plannen is een taak voor de technische staf. Wij zijn hier om hard te werken en ons best te doen. Het is duidelijk dat er wat veranderingen zullen plaatsvinden, zoals elk jaar. Wij zijn Barça en dit is een erg veeleisende club. Maar ik denk dat we een solide basis hebben, met de zelf opgeleide spelers.”