Nieuws September 2012

Príncipe de Asturias Award voor Xavi en Iker

De 32e editie van deze prestigieuze Spaanse prijs in de categorie sport is door Xavi en Iker Casillas gewonnen. De middenvelder van Barça en keeper van Real Madrid waren gezamenlijk genomineerd en zijn de eerste individuele voetballers die de award uitgereikt krijgen. De prijs werd wel al eerder uitgereikt aan de winnaars van het WK voetbal van 2002 (Brazilië) en 2010 (Spanje), maar daarbij werd het gehele team genomineerd.

De juryvoorzitter, Arantxa Sánchez Vicario, verklaarde dat de twee spelers niet alleen gewaardeerd worden voor hun prestaties op het veld bij het Spaanse team en hun clubs, maar vooral voor hun positieve bijdrage aan het uitdragen van de waarden van sport. Hun vriendschap overstijgt de rivaliteit tussen de clubs en ze zijn een voorbeeld voor de jeugd.

Xavi en Iker waren genomineerd voor de 32e editie van de award door FIFA President Sepp Blatter: “De vriendschap tussen de twee spelers heeft bijgedragen aan het overbruggen van de verschillen tussen de twee clubs. Ze zijn een voorbeeld van Fair Play en samen staan ze aan de basis van veel sportief succes.”