Nieuws Februari 2013

Puyol: “AC Milan is goed in vorm”

Carles Puyol is niet alleen de aanvoerder van FC Barcelona; hij is ook fan van AC Milan, een ploeg die hij zelfs zijn ‘tweede team’ heeft genoemd. Hij vertelde de officiële Barça website dat hij Milan al bewondert sinds hij een klein jongetje was: “Het was een team dat alles won. Ze werden gecoacht door Sacchi en hadden spelers als Maldini, Baresi en Costacurta.”
Woensdagavond zal hij zijn zwak voor het Italiaanse team echter opzij moeten zetten, wanneer hij het met Barça in de Champions League opneemt tegen Milan. In de persconferentie voorafgaand aan de wedstrijd waarschuwde Puyol voor de gevaren die AC Milan met zich meebrengt op het veld: “Hoewel ze veel veranderingen ondergaan hebben deze zomer zijn ze een goed team. Ze zijn goed in vorm en we moeten ze respecteren, vooral omdat ze een club met veel geschiedenis zijn.”

Je moet helemaal teruggaan naar september 2000 om een wedstrijd tussen FC Barcelona en AC Milan te vinden waaraan Carles Puyol niet meedeed. Sindsdien hebben de twee ploegen elkaar negen keer op het veld ontmoet en die wedstrijden hebben één ding gemeen: de aanwezigheid van Puyol. Door de jaren heen heeft Puyol het opgenomen tegen veel uitzonderlijke aanvallers in het Milan tenue, maar Andriy Shevchenko was volgens Puyol de aanvaller die hem de meest kopzorgen bezorgde. Zo kwam de enige nederlaag die Puyol met Barça leed tegen de Italianen dankzij een doelpunt van de Oekraïner in het 2004/05 seizoen.
Puyol stond van de negen keer maar liefst acht keer in de basis. De enige uitzondering was in de groepsfase vorig jaar, toen hij als vervanger het veld van Camp Nou opkwam in de 67e minuut. Het was een bijzonder moment voor de Catalaanse verdediger, aangezien het voor hem zijn comeback was na een afwezigheid van drie maanden wegens een knieblessure.

Woensdagavond staat Puyol dus opnieuw tegenover de Italiaanse ploeg en het wordt de vijfde show down tussen Milan en Barça in twee jaar. Een jaar geleden was de Italiaanse ploeg echter behoorlijk verschillend van nu. “Ze werken aan een nieuw project. Een jaar geleden hadden ze ervaren spelers. Nu zijn ze een ploeg met minder ervaring maar enorm veel gretigheid. Misschien maakt dat ze gevaarlijker,” aldus Puyol. “We moeten sterk beginnen en ons eigen spel spelen, dat is het belangrijkste. We weten dat het een lastig tweeluik wordt als we het niet goed doen.” Daarbij hoopt de aanvoerder dat Barça geen tegendoelpunten moet incasseren.

Puyol werd ook gevraagd naar de aanstaande wedstrijden op Barça’s programma, namelijk Milan, Sevilla en twee keer Real Madrid. “We weten dat de volgende tien dagen een beslissende rol zullen spelen. We zullen ervoor vechten om de triple te winnen, hoewel we weten dat het heel moeilijk zal worden. Toch moeten we het wedstrijd voor wedstrijd bekijken tot het einde van het seizoen.”

Tot slot liet Puyol weten dat hij veel contact heeft met Tito Vilanova. “We hebben contact. We weten dat hij nog steeds zijn werk doet en dat hij de wedstrijden kijkt. Ik sprak hem pas en hij is monter en sterk, dat het allerbelangrijkste. Wat hij moet doen is herstellen en wij moeten goede resultaten boeken zodat hij zich geen zorgen hoeft te maken.”