Nieuws Oktober 2011

Racing, Iniesta’s favoriete slachtoffer

Van de vijfentwintig competitiedoelpunten die Andrés Iniesta voor Barça heeft gescoord, scoorde hij er drie tegen Racing Santander – meer dan tegen welk ander team dan ook in de Spaanse competitie.

Goals scoren is niet de belangrijkste functie die Iniesta vervult, maar desondanks schreef hij er vorig seizoen acht op: zeven in de competitie, en één tegen Shaktar in de Champions League. Dit is zijn beste totaal tot op heden. Van dat aantal kwamen er twee tegen Racing Santander, en dat was het tweede seizoen op rij dat hij tegen hen tot scoren kwam.

In het 2010/11 seizoen opende Barcelona het competitieseizoen in het Sardinero. Nadat Messi de Catalanen op voorsprong had gebracht in de eerste helft, verdubbelde Iniesta de voorsprong na rust: al wist de keeper van Racing een poging te blokkeren, Iniesta scoorde alsnog met een verpletterend schot van buiten het zestienmetergebied. Daarna besliste David Villa de score (0-3). In de terugwedstrijd was Iniesta opnieuw doeltreffend, met opnieuw het tweede doelpunt in de 3-0 overwinning van Barça.

Het 2009/10 seizoen was een zwaar seizoen voor Andrés, die lastiggevallen werd door blessures en daardoor veel te veel wedstrijden moest missen. De wedstrijd die hij echter wel speelde, was toen Barça met 4-0 van Racing Santander won in het eigen Camp Nou (21 februari). In dat duel kreeg Andrés een prachtige steekbal van Marquez in de voeten gespeeld, waar de nummer 8 van Barça wel raad mee wist: hij scoorde de eerste goal van de avond, wat tevens ook zijn enige doelpunt van de gehele campagne zou blijken te zijn.