Nieuws Januari 2021

Rayo Vallecano - FC Barcelona 1-2

Barça tegen Rayo was een wedstrijd in de 1/8 finales van de Copa del Rey. Vooraf was er de nieuwsgierigheid of Barça de laatste in de reeks van acht uitwedstrijden een goed vervolg kon geven.  Met een in goede vorm verkerende Frenkie de Jong, een eveneens sterke Busquets en de terugkeer van Messi na twee wedstrijden schorsing, was er de uitdaging om de kwartfinale te bereiken van de Copa.
Verrassend was de basisplaats voor Riqui Puig, wellicht een beloning voor zijn  allereerste goal in de hoofdmacht, tegen Elche. Hij begon energiek, net als heel Barça. Het was ook Barça dat de eerste serieuze kans kreeg. Het was Frenkie de Jong, die zoals zo vaak de laatste tijd, in de 16meter kwam, maar daar helaas de lat vond in plaats van het net. Maar veel meer kansen werden er niet gecreëerd. Het energieke zakte weg. Tot minuut 35. Een fraaie aanval bracht Barça met vier man voor het doel, maar Trincao was daar te zelfzuchtig. In plaats van af te spelen probeerde hij het zelf, wat jammerlijk mislukte. Ricard Puig wist in de rebound ook niet te scoren,. Hij kwam niet verder dan de paal. Vlak daarna lukte het ook Messi en Frenkie de Jong samen niet. Zo brak ook de rust aan, 0-0, nèt allemaal niet.
Na de rust was er weer de lat die Barça dwars zat. Een vrije trap van Messi trof dat lot. Kleine kansjes stapelden zich op, maar de trekker kon iet worden overgehaald. Na een uur spelen was het derhalve nog steeds 0-0.
Maar dan, zoals zo vaak, aan de andere kant valt opeens de goal. Slecht verdedigen in minuut 63 biedt Rayo haar eerste kans en deze wordt wel direkt in een goal omgezet.
Koeman greep in en wisselde direkt. Het bracht ook resultaat. Een mooie pass van de Jong bereikte Griezmann en die stelde Messi in staat te scoren: 1-1. Tien minuten later een kopietje van de eerste goal. Nu waren het Messi, Jordi Alba en Frenkie de Jong die Barça de voorsprong bezorgden.
In de laatste minuten was er nog een weergaloze actie te zien van Lionel Messi, die ons deed denken aan zijn gouden jaren, maar hij wist deze behendigheid niet tot een doelpunt te promoveren.
Kortom, de kwartfinale bereikt, een prima resultaat, maar het was wel nodig om Barça eerst goed wakker te schudden.
De eerstvolgende wedstrijd is eindelijk weer thuis in Camp Nou, zondag om 21.00 uut tegen Athletic Bilbao.

Opstelling: Neto, Mingueza, Araujo, Lenglet, Firpo (68. Jordi Alba), Puig (68. Pedri), Busquets, de Jong, Trincao (68.Dembélé), Messi, Griezmann (85. Braithwaite).

70. 1-1 Messi
60. 1-2 Frenkie de Jong