Nieuws Maart 2014

Reacties op vertrek Puyol

Dinsdagmiddag maakte Carles Puyol bekend dat hij zijn geliefde Barça in de zomer gaat verlaten. Dit leidde tot veel warme reacties.

Gerard Piqué schreef zelfs een open brief om zijn dank te betuigen aan zijn kompaan in de defensie. Hieronder volgen enkele passages. “Ik wil dat je weet dat ik onze gesprekken in de kleedkamer, jouw tips en vooral jouw ‘ruzies’ op het veld zal missen. Je bent uniek”, benadrukte de Spaans international in een communiqué. “Ik moet lachen als ik lees dat de club ‘een nieuwe Puyol’ moet halen. Dat kunnen ze blijven zoeken, een nieuwe Puyol zal nooit gevonden worden”, verzekert Piqué. “Maar het is zover, de dag dat dat je jouw vertrek aankondigt. Dat is gebruikelijk in de voetballerij, maar ik kan me geen Barcelona zonder jou voorstellen. Als ik achterom kijk en aan de finales in Parijs en Rome denk, dan zie ik als eerste hoe jij de Champions League-beker de lucht insteekt. Op Wembley schonk je de eer aan Abi (Eric Abidal, red.). Een prachtig gebaar, iets wat je nog groter maakt.” “Mijn generatie en de generatie die na mij komt, weet niet wat een Barcelona zonder Puyi in de defensie is, met de aanvoerdersband om de arm en rugnummer vijf. Ik ga ervan uit dat het zonder jou nooit meer hetzelfde zal zijn. Jij was de aanvoerder en het boegbeeld van de club. En ik was een jeugdspeler die de wereld wilde veroveren. Vanaf dag één hebben we een geweldige relatie gehad, zowel binnen als buiten de lijnen. Aan jouw zijde voelde ik me veilig. Ik wist dat jij er altijd zou zijn als ik een fout zou maken. Je bent mijn beschermengel. Bedankt voor alles, Puyi.”

Ook zijn teamgenoot Cesc Fàbregas had lovende woorden over voor Puyol. “Als je hem iedere dag ziet trainen zou je niet zeggen dat hij 35 jaar oud is. Hij lijkt wel een jaar of achttien. “Wij wisten al dat hij zou gaan vertrekken. Hij is een goede vriend en je kunt zien hoe hij zich nu voelt. Het is erg moeilijk voor hem en het doet pijn dat een vriend zo’n belangrijke beslissing moet nemen. Het gebeurt niet iedere dag dat iemand mans genoeg is om zo’n beslissing te nemen, terwijl hij nog een contract voor twee jaar heeft. Voor mij blijft hij de eeuwige aanvoerder”, aldus Cesc tegenover de Spaanse krant Marca.

Vanuit het buitenland kwamen er eveneens reacties. Zoals Alvaro Negredo de spits van Manchester City die jarenlang actief was voor Sevilla. Hij is een van de beste verdedigers die er ooit geweest is voor het nationale team, Barcelona en de voetballerij in het algemeen. Hij heeft er absoluut alles uitgehaald wat er mogelijk was. Hij scoorde op technisch gebied misschien geen tien, maar op alle andere gebieden scoorde hij een twintig.”