Nieuws April 2016

Real Betis-Barça 0-2

Zaterdagavond speelde FC Barcelona de eerste van de laatste drie competitiewedstrijden dit voetbalseizoen. Uit bij Real Betis zat er voor Barça niets anders op dan winnen: Atlético Madrid won nipt van Rayo Vallecano (1-0) en Real Madrid deed datzelfde bij Real Sociedad. Geen misstappen van de directe rivalen en dus geen druk van de ketel voor de Catalaanse grootmacht.

Binnen vijf minuten werd Barça al onder druk gezet. De bal werd van richting veranderd, maar was anders waarschijnlijk tussen de palen beland. Uit de daaropvolgende corner kwam een kopbal, die Claudio Bravo maar nét over de lat kon tillen met zijn vingertoppen.
Barça kon geen vuist maken en stuitte keer op keer op de strak verdedigende thuisploeg. Ook kansen creëerden de blaugranas amper; in minuut 18 tekende Jordi Alba een eerste kans aan door de bal recht op de slof te nemen van de zijkant, maar keeper Adán kon de bal pakken. Een paar gele kaarten passeerden de revue. Vlak voor het half uur meldde zich Barça pas weer echt voor het Betis-doel: Neymar schoot van vlakbij, maar Adán redde knap.
Tien minuten voor tijd kreeg Barça een gelukje: Heiko Westermann werd van het veld gestuurd na een tweede gele kaart. Dat resulteerde meteen in een golf van aanvallen van blaugrana zijde. Profiteren van de één-man-meer situatie kon Barça echter niet, want de eerste helft eindigde doelpuntloos.

Na rust kwam Barça beter ten strijde. Al na twee minuten volgde de grootste kans van de blaugranas tot dusver: Neymar stak de bal door de Betis-defensie en bereikte Luis Suárez, die de bal kaarsrecht nét naast speelde. Enkele minuten later haperde de tot dan toe uitstekend functionerende Betis-verdediging echt. Een misverstand tussen keeper Adán en een van zijn verdedigers over een voorzet op Messi resulteerde in een vrije bal, die Ivan Rakitić met de borst oppikte en vervolgens in het lege doel schoot: 0-1!
Vlak erna had Lionel Messi de verdubbeling op de schoen, maar de voet van een Betis-verdediger stootte de bal naast. Barça creëerde meerdere kansen, maar miste scherpte in de afwerking tegenover een Betis dat goed standhield.
In de slotfase kreeg Luis Suárez een uitgelezen kans om de score te verdubbelen. Hij en Messi stonden praktisch alleen voor keeper Adán en Suárez had alle tijd om perfect binnen te schieten, maar wist toch recht op Adán te schieten.
Maar dat maakte hij in minuut 81 meer dan goed. Messi gaf een pass op maat aan en Suárez schoot ditmaal feilloos buiten het bereik van Adán de 0-2 binnen. Doelpunt nummer 35 in de Primera División voor de Uruguayaan!

0-2 eindscore, geen reflectie van het uiteindelijke overwicht op het veld, maar desondanks de volle drie punten op zak. Ondanks de torenhoge druk van Atlético Madrid en Real Madrid hield Barça stand en blijven de blaugranas op titelkoers met nog twee wedstrijden (Espanyol en Granada) te gaan. Een razend spannende ontknoping!

Opstelling FC Barcelona: Bravo (88’ Ter Stegen), Piqué, Rakitić (86’ Turan), Sergio, Alves (74’ Sergi Roberto), Iniesta, Suárez, Messi, Neymar, Mascherano en Jordi Alba.

Opstelling Real Betis: Adán, Bruno, Pezella, Westermann, Montoya, Petros, N’Diaye, Joaquín (55’ Musonda), Ceballos (69’ Portillo), Cejudo en Rubén Castro (79’ Van Wolfswinkel).