Nieuws December 2011

Real Madrid - Barça 1-3

FC Barcelona heeft uit in Madrid een flinke tik uitgedeeld tegen zijn rivaal. De Blaugranas wisten in een bloedstollend duel met 1-3 te winnen. Even leek het mis te lopen toen Valdés binnen een minuut de fout inging. De Catalaanse doelman had weer een ouderwetse blunder en speelde de bal recht in de voeten van Di Maria. Zijn pass richting Benzema werd nog onderschept. Maar de rebound van Özil kwam alsnog voor de voeten voor Benzema die gemakkelijk binnen kon schieten. De eerste 15 minuten maakte beide teams veel fouten en was er veel onrust. Na aanleiding van een fout van Ramos kreeg Messi een uitstekende kans om langszij te komen. Iker Casillas kon ternauwernood redden. In een eerste helft waar vrij onrustig werd gespeeld door beide kreeg Madrid een grote kans om uit te lopen. Maar omdat het vizier van Ronaldo niet recht stond zag Valdés de grote kans hoog over gaan. Het is uiteindelijk Barcelona die toch langszij wist te komen. Messi met een prachtige actie kreeg de bal bij Alexis. De Chileen scoorde knap tussen 2 man in de verre hoek. Barça kreeg meer controle over de wedstrijd maar werd voor rust niet meer gevaarlijk.

Langzaam ging Real in de tweede helft wat harder spelen. Zo verdiende Lass Diarra iets van een kaart na een overtreding op Busquets, maar kwam weg met alleen een vrijtrap. Barça trok zich er niets van aan en tekende zelfs snel voor de 1-2. Met een beetje geluk verdween een schot van Xavi via Marcello in de uiterste hoek dan de goal. Voor Casillas een onhoudbare bal. De tweede helft had Barcelona toch wel het heft in handen genomen. Madrid kon eigenlijk alleen nog maar schoppen. Lass kreeg alsnog een kaart en Pepe liet weer zien waar hij bekend om is. De verdediger hakte er ouderwets op los en ontving ook geel. Toch kreeg de thuisploeg een uitstekende kans om de gelijkmaker te maken. Maar de kopbal van Ronaldo ging net naast de goal. Waar de Portugees een makkelijke kopkans liet liggen maakte Fàbregas een knappe goal met het hoofd. Een voortreffelijke pass op maat van Alves werd prachtig tegendraads binnen gekopt. Casillas wederom kansloos. Omdat kennelijk de frustraties hoog opliepen bij Real, kwam Ramos goed weg met slechts geel. En de twee benen van Coentrão op Iniesta verdiende ook niet de schoonheidsprijs. Een goal voor Barça leek meer voor de hand dan Real. Xavi leek dichtbij maar zijn kopbal ging voorlangs. En vooral Iniesta liet de tweede helft zien de uitblinker bij Barcelona te zijn. Maar ook hij weet de stand niet uit te breiden. Barcelona won verdiend in het hol van de leeuw. En kreeg voor de zoveelste keer dit jaar Bernabéu stil. De Blaugranas staan nu eerste in de Primera División, maar hebben een wedstrijd meer gespeeld dan Real.

Opstelling: Valdés, Alves, Piqué, Puyol, Abidal, Busquets, Xavi, Iniesta (89’ Pedro), Cesc (79’ Keita), Messi en Alexis (83’ Villa)

Kijk hier de samenvatting op Sport1.