Nieuws Maart 2013

Roura: “Dit wordt een lastige wedstrijd”

Jordi Roura is vastbesloten om de selectie van FC Barcelona voor de volle honderd procent voor te bereiden op de wedstrijd tegen Rayo Vallecano van deze zondag. Hij is geconcentreerd maar ook voorzichtig, zeker omdat deze wedstrijd zo snel na de uitzonderlijke prestatie tegen AC Milan volgt. “Het is heel belangrijk en erg gecompliceerd. We hebben net een heel intense wedstrijd achter de rug die ons een behoorlijke psychologische en fysieke inspanning kostte. Na zo’n grote boost moeten we juist waken voor een terugval in onze felheid. We moeten voorzichtig zijn,” zo sprak de interim-coach op de traditionele pre-wedstrijd persconferentie. Met het doel in het achterhoofd van het winnen van het kampioenschap vindt Roura het belangrijk dat “alle thuiswedstrijden gewonnen worden.”

Tegelijkertijd heeft Roura er vertrouwen in dat de spelers hun werk zullen doen. “Als er iemand is die altijd vertrouwen heeft gehad in dit team, dat ben ik dat. Ik heb altijd gezegd dat ze heel goed reageren op tegenspoed en ik heb nooit enige twijfel gehad. De spelers weten wat ze moeten doen en dat zullen ze ook blijven doen.” Als bewijs voor die woorden verwees hij naar de trainingssessie van de wissels de dag na de wedstrijd tegen Milan en benadrukte: “De toewijding van deze selectie is onbetwistbaar.”

Roura gaf toe dat de afwezigheid van drie sleutelspelers – Carles Puyol, Xavi Hernández en Víctor Valdés – een behoorlijke klap was. “Spelers van deze kwaliteit worden altijd gemist, maar degenen die hun plaatsen overnemen, zullen volledig gefocust en effectief zijn. We kunnen het ons niet permitteren om te relaxen.” Over Puyol, die afgelopen week een knieoperatie onderging, zei Roura: “Wanneer je je aanvoerder moet missen is dat nooit goed nieuws. We weten allemaal waar hij voor staat en dat hij een voorbeeld is. Hij heeft al lange tijd pijn, maar hij ging door tot er iets aan gedaan moest worden.”

Roura sprak ook over de tegenstander van Barça in de kwartfinales van de Champions League, Paris Saint-Germain, die vrijdag op de loting getrokken werd. Een duidelijke waarschuwing klonk door in zijn woorden: “Ik ben niet van mening dat dit een van de gemakkelijkere teams is die we konden treffen. Ze hebben de selectie zeer versterkt en hebben een paar geweldige spelers. Het wordt een moeilijk tweeluik. Ik weet dat mensen spreken over ons als favoriet, maar dat hebben ze ook over Milan gezegd. In deze fase van de competitie is elke wedstrijd erg lastig.”

Voor Roura zou de wedstrijd tegen Rayo Vallecano wel eens zijn laatste kunnen zijn als tijdelijke hoofdcoach van Barça, nu de internationale onderbreking bijna begint en Tito Vilanova zo goed als zeker eind maart, of anders begin april, terug zal keren. “Dat zou geweldig zijn,” zo zei Roura, “want dan komt Tito terug. Ik heb alles rustig afgewacht en heb me niet druk gemaakt, hoewel ik wel maximale alertheid en inzet geëist heb. Er waren slechte momenten, maar ook hele goede. Ik ben heel bij met en trots op de mensen die me hebben bijgestaan.”