Nieuws November 2009

Rubin Kazan - FC Barcelona 0 - 0

Ook de uitwedstrijd in Kazan heeft FC Barcelona niet in winst weten om te zetten. Tegen de stug verdedigende Russen bleef Barcelona steken op 0-0. Een resultaat dat gezien de verrassende sterkte van de tegenstander niet eens als slecht beschouwd kan worden.

Immers, de thuiswedstrijd in Camp Nou was nog opmerkelijk verloren gegaan. Barça was dus gewaarschuwd voor de counter en trainer Guardiola had er dan ook voor gekozen om Touré als extra slot op de deur te laten spelen. Dit pakte, zeker de eerste helft, goed uit. FC Barcelona controleerde de wedstrijd, had een balbezitpercentage van 75% en creeerde ook een aantal kansen. Al in de eerste minuut kwam Ibrahimovic oog in oog met keeper Ryzhikov maar de Zweed raakte jammerlijk de paal. Even leek het erop dat de Catalanen korte metten met Rubin Kazan ging maken, maar de Russen spelen een perfect spel van kort dekken en goede organisatie. De ploeg is het gewoon om zo te spelen, aangezien ook in de Russische competitie niet geschuwd wordt om deze taktiek toe te passen.

Na de openingsfase volgde er een eerste helft met goed voetbal. De bal ging goed rond, ondanks de harde en koude ondergrond. Iniesta was nog het dichts bij het openingsdoelpunt na een fraaie vrije trap van Ibrahimovic. De Zweed zelf had nog een verrassend schot in huis, maar Ryzhikov stond precies op de goede plek. Ook een knap schot van Messi verdween net langs de verkeerde kant van de paal. En zo werd er dus een ruststand bereikt van 0-0.

De tweede helft was wel een stuk minder van Catalaanse zijde. Er werden niet veel kansen gereeerd en het leek er gaandeweg de wedstrijd steeds meer op dat ook FC Barcelona tevreden was met een punt. Juist deze instelling zorgde er voor dat Rubin Kazan uit haar schulp kroop en er een aantal keren gevaarlijk uitkwam. Een uittrap van de keeper kwam aan bij de gevaarlijke spits Domínguez, die de bal ineens voorgaf op de ingevallen Bukharov. Dit keer was het keeper Valdes die goed op de bal bleef letten. Een bijna identieke situatie zorgde vijf minuten voor tijd nog bijna voor de 1-0. Maar ook dit keer was Valdes de baas over de situatie. Een overwinning zou ook de wereld op zijn kop zijn geweest maar in een dergelijke wedstrijd kan natuurlijk van alles gebeuren. Positief voor FC Barcelona was nog de rentree van Henry. De Fransman viel zeven minuten voor tijd in en kreeg bovendien nog een aardige kans op de 0-1. Een  slim passje van Messi kwam voor het linkerbeen van Henry, maar hij schoot iets te gehaast waardoor de bal ruimschoots het doel miste.

En zo blijft de poule nog lang niet beslist. Inter Milaan wist namelijk de winnen van Dynamo Kiev, waardoor de Blaugranas nu terug te vinden zijn op de derde plaats, met nog maar twee wedstrijden te spelen. Kortom, de ploeg van Guardiola kan nog aan de bak!

Rubin Kazan: Ryzhikov, Salukvadze, César Navas, Sharonov, Ansaldi; Noboa, Semak; Ryazantsev, Kaleshin, Karadeniz (Bukharov, m.62),  Domínguez.

FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Puyol, Abidal, Touré, Xavi, Keita (Henry, m.83); Messi, Iniesta, Ibrahimovic.