Nieuws September 2010

Rubin Kazan - FC Barcelona 1-1

Woensdagavond wist Barça, net als vorig seizoen, weer niet te winnen van Rubin Kazan. Het werd in de uitwedstrijd 1-1. In de afgelopen editie won Rubin verrassend in Camp Nou met 1-2 en in de uitwedstrijd bleef het 0-0. De spelers van Guardiola beseften hierdoor vooraf dat het geen gemakkelijke avond zou worden.

Barça begon goed en nam meteen het initiatief en had veel balbezit. Maar Rubin hield steeds vijf verdedigers en vier middenvelders achter de bal. Het was voor Barça moeilijk om openingen te vinden. Na een kwartier spelen vond David Villa collega aanvaller Pedro. Pedro kwam oog in oog met keeper Ryzhikov en lobde de bal over de doelverdediger. De bal belandde echter op de lat. Dit was gelijk de grootste kans voor Barça in de eerste helft.

Rubin Kazan bleef op de counter loeren en tijdens de eerste de beste aanval werd het ook gevaarlijk. Vitali Kaleshin werd de diepte in gestuurd. In het strafschopgebied stopten Piqué en Alves hem af. De scheidsrechter vond dit een penalty. Noboa wist dit buitenkansje te verzilveren ondanks dat Valdés de bal nog raakte. Na het openingsdoelpunt gingen de spelers van Rubin nog meer verdedigen en kwamen ze er niet meer gevaarlijk uit. Maar ook Barça kon geen openingen meer vinden, waardoor het met een 1-0 achterstand de kleedkamer opzocht.

De tweede helft begon zoals de eerste helft was geëindigd. Barça had balbezit en Rubin verdedigde de voorsprong. Na een kwartier spelen liep Iniesta met de bal het strafschop gebied in en daar kreeg hij een lichte duw van Lasha Salukvadze. Voor deze overtreding gaf de scheidsrechter de Blaugranas ook een penalty. David Villa maakte vanaf de stip de 1-1. Dit was het sein voor Barça om de druk te verhogen en om opzoek te gaan naar de winnende treffer. Pep Guardiola bracht Messi, kort na de gelijkmaker, ook nog in om de winnende treffer te forceren. Kort na deze wissel kon Alves de wedstrijd beslissen. Een Voorzet van Villa werd door een verdediger van Rubin terug gekopt naar de keeper, maar die had niet gezien dat Alves daar nog stond. Hierdoor kwam Alves oog in oog met de keeper, maar hij schoot naast.

Zonder echt gevaarlijk te worden bleef FC Barcelona de druk op Rubin Kazan houden. Maar zonder resultaat. Drie minuten voor tijd kroop Barça nog door het oog van de naald. Na een snelle counter kopte Martins op de paal en kwam Barça goed weg. De laatste kans van de wedstrijd was nog voor Iniesta. Hij werd door Messi aangespeeld op de rand van het strafschopgebied en hij krulde de bal richting de kruising van het doel, maar de bal ging net over. Hierdoor werd de eindstand bepaald op 1-1.

Opstelling FC Barcelona:
Valdés, Alves, Piqué, Puyol, Maxwell, Mascherano (60. Messi), Xavi, Busquets, Iniesta, Villa (85. Bojan) en Pedro