Nieuws Augustus 2009

Shaktar Donetsk - FC Barcelona 0-1

Vrijdagavond heeft FC Barcelona in Monaco de tweede prijs van het seizoen binnengesleept, de vijfde titel van het jaar 2009! Na een lange en meeslepende partij die uitmondde in verlengingen, scoorde invaller Pedro vlak voor tijd de winnende treffer tegen de taaie UEFA Cup winnaar Shaktar Donetsk.

De overwinning was moeizaam maar zeker verdiend. Shaktar was alleen naar Monaco gekomen om te verdedigen en daar Barça had het moeilijk mee. Bij de blaugranas is de echte scherpte er ogenschijnlijk nog niet. De bal werd goed rondgespeeld maar de handbalverdediging van de Oekraïners werd er niet mee geslecht.

Ibrahimovic werkte hard maar moet duidelijk nog ingespeeld raken. Henry mist nog de scherpte en Messi is individueel zo sterk dat hij altijd gevaarlijk blijft. Het meeste gevaar kwam dan ook van de kleine Argentijn, maar scoren lukte helaas niet.

Vlak voor het einde van de tweede verlenging was het dan toch Messi met een beslissende actie. Tussen twee verdedigers door gaf hij een fraaie steekpas op Pedro die de bal vervolgens fraai in de benedenhoek schoof. De beste kans was even hiervoor nog voor Shaktar geweest maar Kobin faalde oog in oog met Valdés. Het zou ook onverdiend zijn geweest.

De vreugde in het Barça kamp was dan ook groot toen de wedstrijd afgelopen was. Met de vijfde prijs van 2009 blijven de records maar komen. Het was tevens de derde maal in de clubhistorie dat Barça de Europese Supercup won.

FC Barcelona : Valdés, Alves, Piqué, Puyol, Abidal, Touré (Busquets), Keita, Xavi, Henry ( Bojan), Ibrahimovic (Pedro), Messi