Nieuws Oktober 2019

Slavia Praag- Barça

De derde wedstrijd van Barça in de Champions League was een historische. Het was de eerste maal dat deze twee ploegen de degens met elkaar kruisten.
Het begin was voortvarend. In de derde minuut was het Lionel Messi die zwak verdedigen van de Tsjechen beheerst afrondde. En ook in het volgende kwartier leek niets erop dat Barça het lastig zou krijgen. Door simpel positiespel bleef Slavia achter de bal aan lopen en het wachten was op een tweede goal.
Maar opeens was daar toch een enorme kans voor Slavia Praag in de 19e minuut, die daar ook wat meer moed uit putten en iets beter in hun spel kwamen. Barça werd gemakzuchtig, leek in slaap gesust te worden en in de 37e minuut resulteerde dat in twee enorme kansen voor Slavia. Het was ter Stegen die met evenzovele geweldige reddingen de nul wist te behouden. Een slippertje van Piqué betekende ook bijna de gelijkmaker, maar het geluk was met Barça. 0-1 Was derhalve de ruststand.
Tijdens de rust is Barcelona niet wakker geworden. Integendeel, Slavia scoorde in de 50e minuut de verdiende gelijkmaker. En een paar minuten later scheelde het niet veel of de 2-1 lag er in.
Dan was er toch plotseling weer een Suárez-moment. Een vrije trap van Messi leek onbereikbaar, maar hij wist deze toch nog miraculeus en met behulp van een Tsjechische verdediger achter de lijn te krijgen. Zoals alleen hij dat kan.
Pas in de 68e minuut was er weer een serieuze kans voor Barça. Het was Messi die het opzette, maar hij stuitte op de doelman.
Twee minuten later kon Suárez weer scoren, maar hij schoot net voorlangs. En zelfs Messi wist, geheel tegen de gewoonte in, zijn tweede net niet te maken.
Het leken ook de laatste wapenfeiten van de wedstrijd te worden, want er gebeurde niet veel meer. Tot de laatste minuten. Een heus slotoffensief en alles-of-niets-spel leverde nog een aantal hachelijke momenten op bij ter Stegen, hoewel het gevaarlijker leek dan het werkelijk was.
Uiteindelijk werd Barça toch de winnaar, hoewel het geflatteerd was en Slavia Praag een gelijkspel wel had verdiend.

Opstelling : Ter Stegen, Semedo, Piqué, Lenglet, Jordi Alba, F. de Jong, Busquets (78. Vidal), Arthur (84. Rakitic), Suárez, Messi, Griezmann (69. Dembélé)

3:   0-1  Lionel Messi
56: 1-2 Luis Suárez