Nieuws Mei 2016

Stadsderby: wist u dat…

Zondag om 17:00 uur ontvangt het team van Luis Enrique in het ener laatste competitieduel van het seizoen in Camp Nou stadsgenoot RCD Espanyol.

Voor de 40 Nederlandse Barça-fans, waaronder 8 kids, die met de laatste fanreis van de Fan Club Barcelona mee zijn, wordt het een bijzondere avond in Camp Nou. Speciaal voor die gelegenheid zullen alle Barça-fans in het stadion dit mozaïek tonen als de spelers het veld betreden voor de aftrap en daarnaast zal er stilgestaan worden bij de op vrijdag 29 april jl. overleden Manel Vich. Hij was bijna 60 jaar land de stadionspeaker in Camp Nou. Ter herinnering zal de legendarische bariton stem nog eenmaal door de speakers schallen om de fans te verwelkomen met “Bona tarda a tothom i benvinguts a l’Estadi” (Goede middag iedereen en welkom in het satdion). Hierna zullen de opstellingen en reservespelers in stilte plaatsvinden en alleen getoond worden op de grote schermen. De wedstrijd start na een minuut stilte in herinnering aan Manel Vich en de familie van de overleden stadionspeaker zal de wedstrijd bekijken vanuit het Josep Suñol Presidentiële vak.

Het is de vierde keer dit seizoen dat de twee stadgenoten elkaar treffen; eenmaal eerder voor de competitie, 0-0 gelijkspel op 2 januari jl., en twee keer voor de Spaanse beker. In de Achtste finale versloeg Barça in Camp Nou Espanyol met 4-1 en een week later, op 13 januari jl., eindigde de return in een 0-2 overwinning voor FC Barcelona. Alleen de twee Argentijnen, Mascherano en Messi, speelden in die drie duels de gehele 90 minuten. Messi scoorde twee van de zes treffers en was tevens verantwoordelijk voor drie assists. Zijn mooiste treffer in de drie stadsderby’s van dit seizoen was een vrije trap waarmee Lionel de 1-1 stand omzette naar een 2-1 voorsprong voor Barça.

In totaal is het de 81e keer dat de stadsgenoot op bezoek komt in Camp Nou; 63 duels eindigde in het voordeel van Barça, 9 eindigde in een gelijkspel en na 9 duels nam Espanyol de punten mee naar huis. In die 81 wedstrijden scoorden spelers van FC Barcelona 197 keer en kregen ze 71 treffers te incasseren.

De grootste overwinning was in 1931, toen Barça met maar liefst 6-2 won van de stadsgenoot. Dat was nog in het oude stadion van FC Barcelona, Les Corts. De meeste duels, namelijk 22 stuks bij zo wel uit- als thuisduels, eindigde de stadsderby echter in een 1-0 overwinning voor Barça.

Het is inmiddels 13 stadsderby’s geleden dat FC Barcelona verloor van Espanyol; 10 duels eindigde in een overwinning en 3 wedstrijden eindigde in een gelijkspel. Bij die 13 duels wist Barça ook 10 keer een tegentreffer te voorkomen.

Ook de datum 8 mei is geen onbekende datum voor de derby. Het is de derde keer dat de twee stadgenoten elkaar treffen op die datum. In 1977 won Barça onder leiding van coach Rinus Michels met 4-2 in Camp Nou en op 8 mei 2011 won Barça het thuisduel met Josep Guardiola op de bank met 2-0.

Mochten Real Madrid en Atlético Madrid hun ener laatste competitieduel komend weekend verliezen, dan is FC Barcelona de kampioen van Spanje. Atlético heeft een gelijk aantal punten weten te verzamelen als de Catalanen en de Koninklijke volgt met slechts één punt verschil op de derde plaats.