Nieuws November 2013

Tata: “De wedstrijd tegen AC Milan is van groot belang”

Dinsdagavond sprak FC Barcelona coach Gerardo Martino met de pers. ‘Tata’ herinnerde de journalisten in de Ricard Maxenchs persruimte aan het belang van het Champions League treffen met AC Milan, woensdag 6 november (20.45u). “De wedstrijd is voor ons van uitermate groot belang, aangezien we dicht bij het kwalificeren (voor de volgende ronde) zijn.” Een overwinning op de Italiaanse ploeg zou betekenen dat Barça zich plaatst voor de ronde van de laatste zestien, wat Barça “een zekere rust” zou geven nog voor de laatste twee wedstrijden van de groepsfase.

De blaugrana coach zegt niet veel aandacht te besteden aan de mindere vorm waarin Milan in de eigen Italiaanse competitie (een gelijkspel en twee nederlagen) sinds de twee teams elkaar troffen in San Siro, inmiddels twee weken geleden. “Ik heb veel respect voor de club en voor spelers van Milan. Als je niet goed speelt, kunnen ze je pijn doen. We moeten een hele goede wedstrijd spelen om de drie punten te winnen,” aldus de Argentijn. Daarna voegt hij, met enige ironie, toe: “Ook wij bevinden ons in een soort crisis en ik denk niet dat er zo heel veel verschil is tussen hoe AC Milan en FC Barcelona de wedstrijd in gaan. In deze omstandigheden zijn we gelijk.”
Martino verdedigt de manier waarop Barça nu speelt, hoewel hij wel toegeeft dat er nog dingen verbeterd moeten worden. “Er is ruimte voor verbetering en ik twijfel er niet aan dat we dat kunnen doen, zowel op collectief als op individueel niveau. Ik ben ervan overtuigd dat onze collectieve vorm invloed uitoefent op de individuele vorm van de spelers. Maar we zetten door en proberen dezelfde weg te vervolgen, de weg die Xavi en Iniesta belangrijk maakt. Er zijn ook spelers die alternatieven bieden in verschillende fases van een wedstrijd.”

Tata werd wederom gevraagd naar Leo Messi, maar de Argentijnse coach wil niets weten van de recentelijke kritiek. “Ik ben heel blij dat hij in dit team zit. Ik verwacht van hem dat hij aan het team toevoegt wat hij altijd toevoegt. Hij is bepalend voor ons.”

Vlak voor de persconferentie begon, sprak Martino een bemoedigende boodschap uit richting Jonathan Dos Santos, die afgelopen dinsdag succesvol geopereerd werd. “Ik wil hem sterkte wensen, en al onze steun geven. Ik hoop dat hij spoedig herstelt.”