Nieuws Maart 2022

Tegenstander: Galatasaray

De loting voor de Europa League had beter uit kunnen vallen met Galatasaray (1 van de 4 teams uit Istanboel) als tegenstander. Weliswaar uitgeschakeld in de competitie (31 punten achterstand) maar levensgevaarlijk in de Europa League. Resultaten Galatasaray in de EL:

winst op St Johnstone 5-3

winst op Randers 3-2

Groep: winst in groep E met als tegenstanders Lazio, Marseille en Lokomotiv Moskou

In 8 wedstrijden tegen de Turken won Barca 5 x, 2 x een gelijkspel en 1 x verlies •

Laatste wedstrijden tussen Barça en Galatasaray: 0-2 uit Barça en 3-1 winst thuis Barça (seizoen 2002/2003)

Galatasaray: opgericht in 1905. Bijnaam: Aslanlar (de leeuwen). Nieuw stadion: Nef Stadium. Capaciteit: 52.280. En een herrie dat ze maken!! Trainer: Domenec Torrent (Catalaan, afkomstig uit Santa Coloma de Farners; jaren gewerkt met Pep Guardiola). Enkele belangrijke spelers: Muslera (keeper), Elabdellaoui, Öztürk, Patrick van Aanholt, Ryan Babel, Yilmaz, Iñaki Peña (gehuurd van Barça), Berkan Kutlu, Gomis Fegholi, Mostafa Mohammed.

Galatasaray ligt op de Europese zijde van de Bosporus. Clubkleuren: geelrood, te vergelijken met dat van AS Roma. Sinds de start van de competitie (1959) wist Galatasaray 22 maal het kampioenschap binnen te halen. Daarnaast won men 18 maal de Turkse beker. In het seizoen 99/00 werden de echte prijzen gepakt: de UEFA cup en de UEFA super cup. Juventus, AC Milan, FC Barcelona, Arsenal en Real Madrid werden in de voorgaande jaren verslagen. Een glorietijd!

In 2012 werden Wesley Sneijder en Didier Drogba aan de selectie toegevoegd. Later werd Jan Olde Riekerink als trainer aangesteld. Hij won de beker en de supercup. Galatasaray kocht ook nog Ryan Donk. Door alle successen is Galatasaray de bekendste club met de meeste aanhangers in Turkije. Galatasaray is een omnisportvereniging (met o.a. basketbal, roeien en atletiek). De derby tegen stadgenoot Fenerbahçe is er 1 om van te smullen. De dood of de gladiolen!!

Het is natuurlijk niet zo dat Galatasaray in z’n beste vorm is. 12e plaats en 32 punten achterstand. Kampioen kunnen ze niet meer worden. Reken maar dat ze alles op de Europa League zetten. Met inzet (soms te veel), met truckjes, met schwalbes. Xavi zal zijn spelers op het hart drukken om hierin niet mee te gaan. Het lijkt een makkelijke klus maar we kunnen zo maar van een koude kermis thuis komen.

Visca Barça!!

Foto:fanclubbarcelona.com