Nieuws Januari 2012

Thiago: “De uitdaging is te verbeteren”

De middenvelder is van mening dat 2011 een goed jaar is geweest en hij heeft voldoende doelen voor 2012: “Mijn persoonlijke uitdaging voor 2012 is me te blijven verbeteren en verder te leren van mijn teamgenoten. Voor het team is het doel om verder te blijven gaan in de richting die we voor onszelf hebben ingesteld.” Thiago sluit het winnen van de treble niet uit, hoewel hij daar wel bij zei dat “het moeilijk gaat worden.” In de laatste persconferentie van het jaar zei Thiago zei hij erg tevreden was met de prestaties van het team in 2011: “Het was een geweldig jaar. In mijn wildste dromen had ik niet voor kunnen stellen het jaar zo af te kunnen sluiten.”

Een van de eerste gebeurtenissen van 2012 is het FIFA Ballon d'Or gala op 9 januari. De persoonlijke favoriet van Thiago voor het winnen van de Gouden Bal is Lionel Messi: “De hele wereld is ervan overtuigd dat hij de favoriet is. Leo is de beste in deze sport en na wat hij dit jaar heeft gepresteerd en de inzet die hij heeft getoond, denk ik dat hij het verdient. Hij blijft ons verrassen. Hij kan bijna alles met een bal. Zijn kwaliteiten zijn uniek, het is een genoegen om naast hem te spelen.”

Voor het FIFA Ballon d'Or gala staat voor Barça nog de bekerwedstrijd tegen Osasuna en de competitiewedstrijd tegen stadgenoot Espanyol op het programma. Thiago verwacht niet dat Barça de 8-0 overwinning in La Liga op Osasuna, 17 september 2011, zal herhalen. “Elke wedstrijd is anders dan de vorige. Ze kunnen een heel ander spel van plan zijn, beide teams kennen elkaar nu een beetje beter. Ik weet niet hoe de wedstrijd gaat zijn.” De nummer 11 van FC Barcelona is ervan overtuigd dat het team klaar is voor de eerste wedstrijd van het jaar: “Het is altijd moeilijk om over de turrón (traditionele Iberische vakantie traktatie) heen te komen, maar ik denk dat we allemaal terug zijn zonder problemen en in een perfecte fysieke conditie.”