Nieuws Mei 2016

Tien grootse statistieken van afgelopen seizoen

FC Barcelona heeft een prachtig seizoen 2015/16 afgerond. Luis Enrique leidde het team naar vier titels in zes competitie en bezegelde daarmee nog meer de legendarische status van deze generatie. Om dit te vieren hierbij tien indrukwekkende prestaties van het team dat de geschiedenisboeken maar blijft herschrijven.

46 overwinningen
Barça eindigde het seizoen met 46 overwinningen in zes verschillende competities, die allemaal bijdroegen aan de vier grote prijzen die in het FCB Museum zijn bijgezet. Naast de nationale Doblete werden ook de Europese Super Cup in Georgië en de Wereldbeker voor Clubs in Japan gewonnen.

122 competitiedoelpunten
Barça’s dodelijke voorhoede was een van de voornaamste redenen voor het prolongeren van de landstitel. Geen team scoorde zoveel doelpunten al zij deden en Luis Suárez scoorde er daarvan in zijn eentje 40 – genoeg voor hem om de Pichichi prijs te krijgen, evenals de Europese Gouden Schoen voor de tweede keer, de eerste keer als Barça-speler.

131 Tridente goals
Messi, Neymar en Suárez speelden een sleutelrol in het clubsucces. Met 131 doelpunten in alle competities benadrukten ze nog maar eens de dodelijkste voorhoede in de voetbalwereld te zijn. Ze pakten negentig goals in de Liga alleen (40 Suárez, 26 Messi en 24 Neymar).

31 weken aan kop
Barça versloeg de oppositie op hun weg naar de landstitel. Of ze waren de koploper, dan wel deelden de koppositie, in 31 van de 38 weken van de Spaanse competitie, waarvan elke week vanaf de twintigste week na hun uitzonderlijke 6-0 overwinning op Athletic de Bilbao.

25 bekergoals in zestienmetergebied
In negen Spaanse bekerwedstrijden scoorde Barça 27 doelpunten, een spectaculair gemiddelde van drie per wedstrijd. Een opvallend statistiek daarvan is dat 25 goals binnen het zestienmetergebied werden gescoord, inclusief die van Jordi Alba en Neymar in de bekerfinale tegen Sevilla.

24 goals in de laatste vijf competitieduels
Barça’s eindsprint naar de landstitel was indrukwekkend. In vijf wedstrijden scoorden ze maar liefst 24 doelpunten (acht tegen Deportivo, zes tegen Sporting, twee tegen Betis, vijf tegen Espanyol en drie tegen Granada). Dat zijn de volle vijftien punten en daarbij incasseerden ze geen enkele tegengoal. Het team behield de nul achttien keer dit seizoen, dankzij fantastische prestaties van Claudio Bravo en Marc-André Ter Stegen. Barça incasseerde in totaal 29 competitiedoelpunten, een statistiek alleen verbeterd bij Atlético Madrid (achttien tegendoelpunten).

4.944 minuten
Dat is het aantal minuten dat Luis Suárez dit seizoen in alle competities op het veld stond, meer dan welke andere Barça-speler dan ook. In zijn tweede jaar bij de club scoorde de Uruguayaan 59 doelpunten, meer dan twee keer zoveel dan de 25 die hij vorig seizoen scoorde. Tevens gaf hij 22 assists, waarmee hij op de tweede plek komt binnen het team, achter Messi met 23 assists.

25.807 passes
De passes van Barça zijn legendarisch geworden in recentelijke campagnes en de prestaties van dit seizoen zetten het verhaal voor. In La Liga en de bekercompetitie maakten de Catalanen 25.807 passes met een succesratio van 86,7 procent. Het is dankzij de kwaliteit van zulk combinatievoetbal dat Barça de laatste jaren successen kan aantekenen!

Goals van de beste speler ter wereld
Leo Messi bereikte een nieuwe mijlpaal voor Barça dit seizoen en voegde er 41 aan zijn carrièretotaal toe. Vooral qua vrije trappen was Messi dit seizoen uitzonderlijk, want zeven belandden tegen de touwen (drie tegen Sevilla, twee tegen Espanyol en een elk tegen Celta de Vigo en Deportivo).

39 wedstrijden ongeslagen
Een van de voornaamste redenen dat dit seizoen het tot de geschiedenisboeken schopt, is de ongelooflijke reeks van 39 wedstrijden op rij ongeslagen. Barça boekte geen nederlaag in meer dan een half jaar, vanaf wedstrijd zeven in La Liga tegen Sevilla helemaal tot aan week 31, toen de thuisnederlaag tegen Real Madrid de reeks beëindigde. In de reeks zaten 32 overwinningen en zevenmaal een gelijkspel in alle competities en een uitzonderlijke 122 doelpunten voor en slechts 23 tegen.