Nieuws Juni 2012

Titelprolongatie mogelijk voor Spanje

De regerend Europees en wereldkampioen heeft zich geplaatst voor de finale van het EK in Polen en Oekraïne. Spanje eindigde woensdagavond de halve finale doelpuntloos, maar nam de penalty’s beter dan Portugal.

Tijdens de halve finale droegen de Spaanse internationals een rouwband om de overleden Miki Roqué te herdenken. Diverse media maakte bekend dat de Europese voetbalbond (UEFA) niet zou hebben toegestaan om voorafgaand aan de halve finale op het EK een minuut stilte in acht te nemen om de jonge verdediger te eren. “De UEFA wil benadrukken dat een dergelijk verzoek niet is binnengekomen via de RFEF, de Spaanse bond. Berichten over een weigering van de UEFA zijn derhalve volstrekt ongegrond”, luidde de officiële reactie op de website van de UEFA.

De opstelling van Spanje kende een verrassing. Bondscoach Vicente del Bosque gaf voor de spitspositie de voorkeur aan Alvaro Negredo, de 27-jarige aanvaller van Sevilla. Fernando Torres en Cesc Fàbregas, die bij dit EK beurtelings een kans kregen in het basisteam, begonnen op de bank. Maar Negredo, die bij het EK alleen heel even tegen Kroatië (1-0) mocht invallen, kwam nauwelijks in het spel voor. Het meeste gevaar kwam van Andrés Iniesta en Álvaro Arbeloa, die beiden onzuiver waren in de afwerking op het doel van Rui Patricio.

De goed georganiseerde ploeg van bondscoach Paulo Bento kon de titelverdediger op eigen helft goed opvangen. Het succesvolle combinatievoetbal van Spanje kwam er door het slimme Portugese verdedigingsspel veel minder uit dan gebruikelijk.

Na de rust greep Vicente del Bosque in. De bondscoach wisselde in de 54e minuut Negredo voor Fàbregas en kort daarna bracht hij ook Navas voor Silva. Vlak voor het einde van de reguliere speltijd kwam ook nog Pedro het veld in voor Xavi en hij bracht veel gevaar voor het doel van de Portugezen. Aan het einde van de verlenging kreeg Iniesta de grootste kans van de wedstrijd, maar de Portugese keeper wist ternauwernood te redden.

In de onvermijdelijke strafschoppenreeks begonnen Xabi Alonso en Moutinho met een misser, waardoor de stand 0-0 bleef. Vervolgens schoten Iniesta, Piqué en Ramos (met een Panenka) raak voor Spanje; net als Pepe en Nani deden voor Portugal. Nadat Bruno Alves op de onderzijde van de lat had geschoten, kon Fàbregas La Roja alsnog via de binnenkant van de paal naar de finale schieten.

In de finale van het EK, zondag 1 juli, wordt de tegenstander de winnaar van de andere halve finale Duitsland - Italië.

Opstelling Spanje: Casillas, Arbeloa, Piqué, Ramos, Alba, Xavi (87’ Pedro), Busquets, Alonso, Silva (60’ Navas), Negredo (54’ Fàbregas) en Iniesta.