Nieuws Oktober 2012

Tito: “Het moet beter, maar ik ben tevreden met de resultaten”

FC Barcelona keert dit weekend weer terug naar de Spaanse competitie na een internationale onderbreking om verder te gaat met de uitstekende start van het seizoen. Momenteel staan de Catalanen aan kop van zowel de competitietabel als hun Champions League poule. Tito Vilanova kan dan ook niet anders dan tevreden zijn met de ontwikkeling van het team en beaamde dit op de persconferentie van vrijdag. Tito: “Ik denk dat we ons nog steeds moeten verbeteren, maar ik ben tevreden met onze resultaten en over hoe we spelen.” Hij vindt dat er niet veel verschil is tussen het team van dit jaar en dat van de voorgaande seizoenen. “Ik zie niet veel verschil – dat is ook waar we voor gaan.”

Vilanova weet dat het niet gemakkelijk zal worden in Riazor, waar zijn ploeg het zal opnemen tegen Deportivo de la Coruña. “Er bestaan geen gemakkelijke wedstrijden en zeker niet uit tegen Deportivo – en dan vooral wanneer de spelers terugkomen van een internationale onderbreking. Riazor is nooit een gemakkelijk stadion geweest.” Deportivo bevindt zich momenteel bij de laatste drie, maar Vilanova benadrukte: “We hebben pas een paar wedstrijden gespeeld en met twee of drie overwinningen zijn zij uit de problemen.”

De coach werd gevraagd om de situatie van nu te vergelijken met de laatste keer dat de internationals terugkwamen van een onderbreking – toen Vilanova spelers rust kon gunnen voor de wedstrijd tegen Getafe. Vilanova legde uit: “Het is belangrijk om spelers terug te krijgen, want dan kun je roteren binnen het team. Elke situatie is anders – je moet rekening houden met hoe spelers zich voelen wanneer ze terugkomen. Deze keer hebben ze een betere reis terug gehad en hebben we kunnen trainen. We zullen zien hoe ze zich voelen wanneer ze zaterdag het veld op gaan en of er enige effecten van een jetlag te zien zijn.”

Er wordt veel gespeculeerd over een mogelijke video die FC Barcelona gemaakt zou hebben van Pepe van Real Madrid, maar Vilanova ontkent dat een dergelijke video ooit gemaakt is. “Er zijn geen video’s, van geen enkele speler. We nemen onze wedstrijden op zodat we een algemene indruk kunnen krijgen, maar we maken geen video’s van andere spelers – we concentreren ons sowieso nooit op één speler. We kunnen beter praten over de wedstrijd tegen Real Madrid na afloop, dan ons te concentreren op een enkel incident.”

Tot slot sprak de coach over de kans dat Marc Bartra een wedstrijd in de startende elf begint. “Ik zet hem in wanneer ik denk dat ik dat moet doen, maar hij zal speeltijd krijgen. Hij heeft er niets aan als er druk om hem gelegd wordt.” Over Piqué onthulde Tito: “Hij is nog niet honderd procent en we zullen geen risico met hem nemen. Villa weet dat hij pas net terug is van een langdurige afwezigheid en dat hij geleidelijk aan terug zal komen in het team en weer een rol zal spelen.” Tot slot maakte Tito nog iets duidelijk over Andreu Fontás, die uitgeleend is aan Mallorca: “Als hij het goed doet daar heeft hij een kans om terug te komen naar Barça.”