Nieuws Mei 2013

Tito: “We willen de fans een boost geven”

Zoals gebruikelijk sprak Tito Vilanova voor de wedstrijd met de pers, ditmaal met het oog op Real Betis, de volgende tegenstander. “Het is een heel belangrijke wedstrijd, want we weten dat een overwinning zou betekenen dat we goed staat voor het kampioenschap. Hoe eerder we de drie punten kunnen binnenhalen, hoe beter. We willen de fans een boost geven. Waarom zouden we tot de allerlaatste wedstrijd wachten als we de competitie daarvoor al kunnen winnen?”

De coach werd uiteraard gevraagd naar de fitheid van Sergio Busquets en Leo Messi en Tito legde uit dat de twee er goed uit zagen op de training. “Ze hebben goed getraind, maar we doen zondag de laatste check. Tijdens de training zijn stress en inspanning immers meer gecontroleerd en het is daarmee niet hetzelfde als een wedstrijd.” Carles Puyol en Javier Mascherano zijn nog altijd herstellende. "We hebben minder blessures die we kunnen controleren dan vorig seizoen; het zijn veel meer blessures waar je niets aan kunt doen, in de gewrichten.”

Het huidige team van Real Betis, onder leiding van Pepe Mel, is een lastige tegenstander, zowel thuis als uit. Ze hebben een van de beste doelpuntenstatistieken buiten het eigen stadion en eerder dit seizoen gaven ze zich in het Benito Villamarín niet zomaar gewonnen tegenover Barça, al zouden ze uiteindelijk met 1-2 verliezen. “Het is een team dat ons altijd problemen heeft bezorgd, zoals toen ze nog in de tweede divisie speelden, in de bekercompetitie. Ook dit seizoen hadden we het lastig tegen hen. Spelers als Castro en Molina zijn heel goed in de ruimte en hebben ons vaak in de problemen gebracht.”

Tot slot benadrukte Vilanova het belang van Cesc Fàbregas, die opnieuw veel kritiek te verduren heeft gekregen. “Hij is een speler van wereldklasse. Vorig seizoen was hij de tweede topscorer van het team en dit seizoen gaat hij dezelfde kant op. In de laatste paar wedstrijden heeft hij ons de overwinning bezorgd met een doelpunt tegen Levante en tegen Mallorca scoorde hij twee keer. Hij is een grote troef voor het team."