Nieuws September 2011

Treurig record na een interlandweek

Pep Guardiola's team heeft vorige seizoenen enkele steken laten vallen Camp Nou na een week van interlands, maar wist wel de enige uitwedstrijd te winnen.

Het is nooit gemakkelijk voor Barça, een team vol internationale sterren, om vroeg in het seizoen direct te herstellen van een week afwezigheid door interlands. Vaak komen spelers pas op woensdag of donderdag voor de wedstrijd terug in Barcelona.

Doordat midweeks weer de eerste wedstrijd voor de Champions League groepsfase (13-09 tegen AC Milan) op de agenda staat, spelen de Catalanen op zaterdag tegen Real Sociedad. Dat geeft Guardiola maar enkele dagen om met de volledige selectie voor te bereiden op de uitwedstrijd inclusief het reizen naar het Baskische San Sebastian.

In het eerste seizoen van Guardiola als coach van het eerste elftal, 2008-09, verloor het team in en tegen Numancia met 1-0 en vervolgens werd er in de tweede competitiewedstrijd in Camp Nou met 1-1 gelijk gespeeld tegen Racing Santander. De late gelijkmaker was een flinke tegenslag, maar het team wist daarna terug te veren door de eerste wedstrijd voor de Champions League tegen Sporting Lissabon, 3-1, en daarna de competitiewedstrijd tegen Sporting Gijón, 1-6, te winnen. Het bleek de basis voor de treble dat seizoen!

Alleen in Getafe liet het team het seizoen erna geen steek vallen en werden de drie punten, door een doelpunt van Ibrahimović en Messi, veilig gesteld en meegenomen naar Barcelona.

Vorig seizoen verloor Guardiola verrassend in Camp Nou met 0-2 van Hércules CF. Het betekende het begin van een succesreeks in de competitie, Champions League en Copa del Rey, die pas eindigde op 19 Jan toen Barça met 3-1 verloor van Real Betis. De verliespartij in de return van de kwartfinale voor de Spaanse beker was echter niet voldoende voor Betis om door te gaan naar de halve finale omdat Barcelona eerder in Camp Nou de club met 5-0 verslagen had.

Ook dit seizoen hebben de interlands ervoor gezorgd dat het trainingsveld leeg was in Barcelona. Maar liefst 15 spelers (14 eerste elftal en een speler van Barça B) ontbraken bij de trainingen. Guardiola heeft woensdag pas weer de beschikking over zijn volledige team en dat geeft hem precies drie trainingen om de spelers voor te bereiden op de wedstrijd in het Anoeta stadion.