Nieuws Januari 2011

Twaalf Barça-spelers in top100 FourFourTwo

De nieuwste uitgave van 2011 van het Britse voetbalblad ‘Four Four Two’ is een speciale editie, waarin de 100 beste spelers ter wereld op een rijtje gezet zijn. Barça is hierin ruim gerepresenteerd met twaalf spelers, evenveel als Real Madrid, maar de aartsrivaal moet het afleggen tegen Barça: de top drie is geheel blaugrana, en de top tien kent vijf Barça-spelers.

Een aantal Barça’s spelers kwam voor het eerst voor in deze top 100: Víctor Valdés (83), Seydou Keita (72), Pedro (50), Carles Puyol (44) en Sergio Busquets (38). Javier Mascherano bekleedde de 65e plaats, een behoorlijke daling na zijn 38e plaats van vorig jaar. Ook Dani Alves maakte een dramatische val in deze lijst: waar hij voorheen nog op de derde plek stond, moest hij het nu met de 28e plek doen. Gerard Piqué is juist enorm geklommen: in tegenstelling tot vorig jaar (42), kwam hij nu op de negende plek terecht. Andrés Iniesta bekleedde de zevende plek, drie minder dan de keer ervoor.
De top drie was geheel blaugrana met Xavi op drie, David Villa op twee en Lionel Messi zonder enige twijfel op nummer één. Ook online werd de kleine Argentijn verkozen tot de nummer één van de wereld: bijna 4.000 mensen stemden online en 60.4% verkoos Messi boven alle anderen. Gareth Bale (14.1%) en Cristiano Ronaldo (9.7%) maakten de top drie compleet. De Bulgaar Hristo Stoichkov, ex-Barça speler, zei over Messi: “Ooit zeiden mensen dat ik alleen gestopt kon worden met een pistool. Nu heb je een machinegeweer nodig om Messi te stoppen.”
Ook Pele deed zijn zegje over Leo: “Ik zag Messi voor het eerst voor Barcelona spelen toen hij nog heel jong was, en je kon zien dat hij zou uitgroeien tot een van de beste spelers ter wereld. Hij is heel getalenteerd en erg technisch—als een Braziliaan! Wat echter het belangrijkste is, is dat hij anticipeert op het spel. Al voor de bal naar hem komt, weet hij wat hij ermee gaat doen, wat heel belangrijk is in het spel van vandaag de dag omdat alles zo snel gaat. Ik denk niet dat er nu veel uitzonderlijke spelers zijn zoals in mijn tijd, maar Messi is zonder twijfel een buitengewone speler.”

FourFourTwo had nog een klein interview met Piqué, die met zijn negende plek de beste verdediger ter wereld is.
Gefeliciteerd, je bent officieel de beste verdediger ter wereld! Je zult wel trots zijn.
“Ik ben heel vereerd dat ik tot beste verdediger verkozen ben. Ik heb hard gewerkt en ik hoop dat ik mezelf elke dag verbeter met behulp van mijn coach en teamgenoten. Ik wil FourFourTwo graag bedanken.”

Is het zijn van de beste speler op jouw positie iets waarnaar je altijd gestreefd hebt?
“Natuurlijk. Elke speler tracht om de beste op zijn positie te zijn. Je moet de lat hoog leggen en hard werken. Daarbij heb je geluk nodig, geweldige teamgenoten en een topcoach. Ik heb geluk gehad dat ik die bij FC Barcelona, en daarvoor Manchester United, heb gehad.”

Het zijn een paar geweldige jaren voor jou geweest: een triplete met Barça en daarna de Wereldbeker met Spanje. Wat is jouw hoogtepunt?
“Iedereen vraagt me dat, maar ik vind het echt moeilijk om te kiezen. Ik voel me zo bevoorrecht dat ik de competitie tweemaal gewonnen heb, de Champions League, de Spaanse Cup en de Wereldbeker voor Clubs met Barça. En dan was daar nog het WK met een Spaanse ploeg vol met Barça-teamgenoten. Het had niet beter kunnen lopen voor mij. Ik heb met de beste spelers gewerkt—Messi, Puyol, Xavi, Iniesta, Villa, Busquets, Pedro—en de beste coaches, zoals Guardiola en Del Bosque. Ik snap dat dat klinkt als een lijst, maar ik heb zo veel successen behaald in zo’n korte tijd dat ik geen speler of trofee niet kan opnoemen.”

Het lukte je niet echt om te presteren bij Manchester United, maar wat voor profijt heb je eruit getrokken voor je hele carrière?
“United was een heel belangrijke leerervaring voor mij. Ik was heel jong toen ik naar Manchester ging, maar het was een eer om met Sir Alex Ferguson te werken en om bij zo’n geweldige club te zijn. Ik speelde niet veel in het eerste team, maar het was wel een cruciale fase in mijn professionele carrière.”

Er is wel eens gezegd dat je misschien niet de snelste verdediger bent, maar toch komt het niet vaak voor dat je op snelheid verslagen wordt. Wat is het geheim achter jouw capaciteit om de goede posities in te nemen en de wedstrijd zo goed te lezen? Zijn er andere verdedigers naar wie je opkijkt om dat af te kijken?
“Er is geen geheim: hard werken en trainen. Ik heb veel geleerd van het observeren van verdedigers die ik bewonder die niet altijd de snelste waren, zoals Baresi, Maldini en Fernando Hierro.”