Nieuws Oktober 2011

Twaalf Barça-spelers op Euro 2012

Barça zou wel eens het team kunnen zijn dat de meeste spelers levert aan het Europese Kampioenschap van 2012. Tussen Spanje, Frankrijk en Nederland zullen er volgende zomer twaalf spelers van de Catalaanse club deelnemen aan het toernooi in Oekraïne en Polen.

Als alle twaalf Europese internationals van Barça opgenomen worden in hun respectievelijke nationale elftallen, dan zullen dat er zelfs meer zijn dan de tien spelers die naar Nederland/België gingen in 2000: Abelardo, Sergi, Guardiola, Figo, Reiziger, Frank en Ronald de Boer, Kluivert, Zenden en Cocu.

Indien Vicente del Bosque zich houdt aan zijn gewoonlijke plannen, en er zijn geen blessures, dan zullen Víctor Valdés, Xavi, Puyol, Piqué, Busquets, Pedro, Iniesta, Cesc, Pedro, Villa en Thiago – in totaal tien – allen geselecteerd worden. Negen van die spelers verschenen in de selectie voor het WK in Afrika, en het enige nieuwe gezicht is Thiago Alcantara. Ook reservespeler Martín Montoya maakt kans om gekozen te worden voor de Spaanse selectie.

Eric Abidal zal bijna geheel zeker geselecteerd worden door de Franse coach Laurent Blanc. Zolang de Fransman niet geblesseerd raakt, zou hij gewoonlijk een van de eerste keuzes zijn voor de verdedigers, zeker nu Frankrijk erop gebrand is om de slechte herinneringen van het afgelopen WK te doen vervagen.

Hoewel Ibrahim Afellay momenteel geblesseerd is en geopereerd is, wordt de jonge speler goed in de gaten gehouden door Nederlandse coach Bert van Marwijk, die heeft laten weten dat hij nog altijd hoopt dat hij Afellay mee kan nemen naar het EK. Als het herstel van Afellay volgens plan verloopt, zou hij op tijd fit moeten zijn voor Oranje. Ibi startte in Zuid-Afrika niet één keer voor het Nederlandse elftal, maar kwam wel in drie wedstrijden het veld op als wisselspeler, en was voor de Europese kwalificatiewedstrijden wel een reguliere starter.