Nieuws April 2009

Valencia - Barça 2-2

FC Barcelona heeft zaterdagavond in een hectische slotfase een punt weggesleept uit stadion Mestalla. Of het een winstpunt is juist twee verliespunten zal op zondag moeten blijken als Real Madrid bij Sevilla heeft gespeeld. Het werd in Valencia een spannend, maar zeker geen hoogwaardig duel. Daar speelde Barça veel te slordig voor en gokte Valencia via hun bekende huisstijl zoals altijd op de counter.

Het was aan de blaugranas te danken dat Valencia in een goed resultaat mochten blijven geloven. In plaats van dat Barcelona een na 23 minuten genomen voorsprong met goede mogelijkheden uitbreidde, werden de laatste minuten voor rust de mannen van Guardiola fataal.

Juist de in de laatste weken ongepasseerde doelman Valdés ging bij een corner van Valencia weer eens ouderwets in de fout. Hij zat bij de hoge bal volledig mis, waardoor de bal via het been van Maduro over de doellijn rolde; 1-1. Nog niet bekomen van deze blunder zette Valencia een prima aanval op waarbij Pablo zich knap vrijspeelde en Valdés kansloos liet.

Mestalla explodeerde, daar waar het vanaf de eerste minuten van de wedstrijd stilletjes naar de sterke start van de blaugranas had gekeken. Met het bekende combinatiespel leek Barça ook het in de laatste weken sterk presterende Valencia te gaan verslaan. Het doelpunt paste dan ook precies in het kader van de typische Barça doelpunten dit seizoen. Iniesta, die op de positie van Henry startte, speelde zich op links via Messi knap de zestien in. Daar waar hij vast dreigde te lopen wist hij de bal toch terug te leggen op Messi, die netjes afrondde. De voorsprong gaf Barça in principe extra inspiratie en Messi en Eto’o kregen de kans op een vroege beslissing, maar al snel verslapte de concentratie en was het aantal balverlies zorgwekkend. Het leek alsof er al te veel aan de komende wedstrijden tegen Chelsea en Madrid werd gedacht en het voorkomen van gele kaarten en blessures. Vooral Xavi speelde een voor zijn doen slecte wedstrijd. Valencia rook zijn mogelijkheden en gaf extra gas, hetgeen in de doldwaze minuten voor rust werd beloond.

Feit is dat Valencia een meester in het verdedigen van een voorsprong is. Ze loeren voortdurend op een foutje van de tegenstander en hebben een broertje dood aan het maken van het spel. De gehele tweede helft was niet anders. Het balbezit was voordurend voor Barcelona, maar het lukte de blaugranas maar niet om een gaatje te vinden in het defenieve blok voor Valencia doelman César.

Guardiola besloot na een uur in te grijpen en haalde Keita er uit voor Henry. Iniesta ging een linie naar achteren en ‘Titi’ gaf op de linksbuitenpositie meteen zijn visitekaartje af door twee harde schoten op het doel van César af te vuren. Het leverde geen doelpunt op, net als de vele opvallend slecht genomen hoekschoppen van Xavi en Messi.

Barcelona leek dan ook lang op haar vierde nederlaag van het seizoen af te lopen, totdat César uit onverwachtse hoek zijn medewerking verleende aan de gelijkmaker. Een vrije trap van links van Messi werd door de 37 jarige veteraan al vallend slecht weggestompt, waardoor hij kansloos was op de inzet van Henry die de afvallende bal meteen richting doel retourneerde en met enig fortuin in het doel zag belanden.

De enigzins onverwachte 2-2 gaf Barça extra kracht om in de vijf minuten tellende bessuretijd nog naar een stiekeme overwinning te zoeken, maar Valencia wist de stand te houden. En zo bleef ook het duel tussen de topscorers Villa en Eto'o onbelist. Beide hadden hun kansen, maar ze werden goed afgedekt en de afronding was niet voldoende.

Opst: Valdés; Alves, Puyol, Piqué, Abidal; Keita (61. Henry), Busquets, Xavi (75. Gudjohnsen); Messi, Eto’o, Iniesta