Nieuws December 2015

Valencia - FC Barcelona 1-1

FC Barcelona verkeerd in een indrukwekkende vorm, voorafgaand aan de veertiende speelronde, en was dan ook de grote favoriet voor de uitwedstrijd tegen Valencia. De ploeg van Gary en Phil Neville, die nog niet op de bank zaten omdat ze pas kort verkozen waren tot hoofdtrainers, kende een moeizame seizoensstart en vele geblesseerden. Toch wist Los Che een punt uit het vuur te slepen in de wedstrijd tegen Barcelona, en eindigde het treffen in een 1-1 eindstand. Barcelona blijft koploper, maar ziet de voorsprong op achtervolgers Atlético en Real Madrid slinken tot respectievelijk 2 en 4 punten. Beide concurrenten wisten namelijk wel te winnen, en dus is Barcelona tijdelijk van de roze wolk waarop het verkeerde verwijderd.

Barça was in het Estadio Mestalla de betere, tegen een ernstig verzwakt elftal van Valencia, maar wist desondanks niet tot scoren te komen in de eerste helft. Kansen waren er zat, maar slordig afwerken voorkwam een voorsprong voor de ploeg van Enrique. Neymar en Messi kregen bijvoorbeeld enkele opgelegde kansen, maar waar Messi het doel rakelings miste schoot de Braziliaan huizenhoog over, oog in oog met de doelman van Valencia. Barcelona kwam na rust echter toch op voorsprong, al was de goal die Luis Suárez maakte vanuit buitenspelpositie. De Uruguayaan maakte desondanks zijn dertiende competitiedoelpunt, en nadat hij weg werd gestuurd schoot hij in de korte hoek ziedend hard raak.

Valencia toonde echter veerkracht in de slotfase, ondanks dat het in de gehele wedstrijd slechts twee schoten op het doel van Claudio Bravo wist te noteren. De eerste kwam voort uit een afstandsschot van Rodrigo de Paul, terwijl luttele minuten voor tijd de 1-1 alsnog viel. Op aangeven van Paco Alcácer was het Mina die hard binnenschoot, waardoor Barcelona niet tot een overwinning kwam. Barcelona speelt nog een enkele competitiewedstrijd voor de ploeg naar Japan vertrekt voor het WK voor clubs, maar zal op woensdag weer aan moeten treden in Leverkusen voor de UEFA Champions League. Barça blijft koploper met 34 punten, maar zal ongetwijfeld een beter resultaat hebben gewenst.

Opstelling Barça: Bravo, Alves, Piqué, Mascherano, Alba, Sergio, Rakitic, Iniesta, Neymar, Suárez, Messi